Enkele post bekijken
  #1  
Oud 20th February 2011, 22:16
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Calorielabels hebben weinig zin

Calorielabels hebben weinig zin
datum: 17 februari
auteur: K.V.

Sinds enkele jaren worden op de maaltijden van sommige fastfoodketens calorielabels geplaatst. Tieners en volwassenen merken de labels op, maar laten er hun maaltijdkeuze niet door beïnvloeden. Dat blijkt uit een studie van de New York School of Medicine, gepubliceerd in The International Journey of Obesity.

Steeds meer kinderen en tieners lijden aan zwaarlijvigheid. Het fenomeen neemt in de Verenigde Staten epidemiologische proporties aan, en heeft inmiddels ook Europa bereikt. Campagnes om het overgewicht bij kinderen en pubers terug te dringen zijn tot nu toe niet echt succesvol geweest. Onder andere het aanbrengen van calorielabels, die de energetische waarde van voedsel aanduiden, botst op steeds meer scepticisme.

De Amerikaanse onderzoekers evalueerden het systeem in een fastfoodrestaurant in New York. Voor en na de invoering van de labels in 2008 verzamelden ze de rekeningen van 427 ouders en tieners die het restaurant bezochten. Bij het buitengaan vulden de bezoekers ook nog een vragenlijst in over wat hun maaltijdkeuze, en die voor hun kinderen, had bepaald.

Voor de invoering van het labelsysteem hadden tieners geen idee van de hoeveelheid calorieën die ze via de maaltijd hadden binnengekregen. Bij een tweede test, na de invoering van het systeem, merkten volwassenen en tieners de labels even vaak op (57%), maar slechts 9% van de pubers verklaarde dat die informatie een invloed had op hun maaltijdkeuze. Bij volwassenen was dat 28%. De belangrijkste factor bij de keuze van een maaltijd was smaak, gevolgd door de prijs.

In het onderzoek werden hoofdzakelijk minderheidsgroepen met een lager inkomen bereikt. De resultaten uitbreiden naar andere groepen of omgevingen (zoals de supermarkt) lijkt daarom niet volledig correct. (kv)

Bron: http://www.eosmagazine.eu/language/...6/xmfid/12.aspx

Mening:
Op zich is het niet verwonderlijk dat calorielabels in fastfoodketens niet veel effect hebben. Voor je een fastfoodrestaurant binnenstapt, weet je immers al dat ze daar enkel ongezonde dingen serveren. Daarom denk ik niet dat mensen het aantal caloriëen in elk gerecht gaan vergelijken.

Bovendien geeft men in dit artikel aan dat de mensen uit het onderzoek zich in de eerste plaats laten leiden door de smaak, gevolgd door de prijs. Hieruit kan je afleiden die mensen lekker en goedkoop eten belangrijker vinden dan gezond eten. Dit is enigzins begrijpelijk, aangezien het om mensen met een lager inkomen gaat.

In het artikel lees ik ook dat eerdere campagnes tegen overmatige caloriëen en overgewicht niet erg succesvol waren. Ik vraag me af wat de oorzaak is van het falen van deze campagnes. Mogelijk worden de juiste mensen niet bereikt, of zien deze mensen de ernst van de situatie niet in. Daarom vind ik dat de Amerikaanse overheid zijn manier van campagne voeren voor de volksgezondheid moet herbekijken.
Met citaat antwoorden