18th February 2011, 20:32
|
Registered User
|
|
|
|
Ik werk op het speelplein en geef sportkampen.
Het is inderdaad zo dat ik de laatste jaren wel merk dat kinderen van hun ouders op hun eten MOETEN letten. Ook scholen doen een duit in het zakje door snoep en frisdrank te verbieden en fruit te promoten.
We leven in een consumptiemaatschappij waar 'tijd geld is' , vaak hebben ouders onvoldoende tijd om hun kinderen een degelijke maaltijd voor te schotelen en dan is een keten zoals Mac Donalds of Pizzahut de perfecte oplossing. Kinderen zien zo fast food namelijk niet als een bedreiging maar als een onderdeel van het normale dieet. (Dit bevestigt een onderzoek van de British Heart Foundation (BHF))
Het leven van kinderen speelt zich grotendeels af in klaslokalen en achter de tv en computer. Ze hebben veel minder lichamelijke inspanning in vergelijking met hun leeftijdsgenootjes van vroeger. Daarbij komt dat de hele maatschappij gericht is op directe behoeftebevrediging. Snacks en fastfood zijn typische directe behoeftenbevredigers.
Het feit dat kinderen aan IQ moeten inboeten door het eten van fast food verbaast me dus niet.
Fastfood bevat namelijk veel te weinig vitamines die kinderen nodig hebben om zich te ontwikkelen.
Spijtig genoeg gaan we dit vaker en vaker tegenkomen en zal dit een gegeven zijn dat moeilijk te stoppen is...
|