17th February 2011, 20:01
|
Registered User
|
|
|
|
Pascal Smet doet de laatste tijd veel uitspraken dat stof doet opwaaien. Met deze uitspraak ben ik het eveneens niet eens. Ik hoor regelmatig van mensen dat ik wel geluk heb als leerkracht omdat ik veel vakantie heb en niet veel moet doen, maar daar zitten ze helemaal verkeerd, een leerkracht zit niet stil in de vakantie. Zo moeten we als leerkracht ons voorbereiden op het nieuwe schooljaar, lesvoorbereidingen aanpassen, enz. Om dan nog eens te gaan sleutelen aan de vakantie?
Economie vervult een belangrijke rol in onze maatschappij, daar kunnen we niet langs kijken. Het is daarom belangrijk dat jongeren er inzicht in krijgen. Hoe werkt onze economie? Hoe komt het dat wij als individue daar deel van uitmaken?
Maar door leerkrachten naar een bedrijf te sturen wordt de kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven niet gedicht. Daarvoor worden er leerkrachten economie opgeleid. Wil de minister dat al de leerlingen vat krijgen op de economie, dan moeten alle leerlingen economie krijgen (zoals Laurens al eerder vermeld heeft). En dit hoeft niet veel te zijn, één uur economie in de week volstaat om leerlingen een beter zicht te geven op de economie. En het is normaal dat er leerlingen zijn die niet geďnteresseerd zijn in dit vak en dan is het goed dat het vak economie geen overheersende plaats gaat innemen. Voor de leerlingen die er wel in geďnteresseerd zijn moet er de mogelijkheid zijn om meerdere uren economie door de week te volgen, net zoals er leerlingen zijn die kiezen voor een wetenschappelijke richting.
|