17th February 2011, 13:28
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
|
|
Citaat:
Sinds ik een digitaal bord heb, zijn mijn leerlingen veel aandachtiger, ook degene die het vroeger moeilijk hadden om bij de les te blijven.' Onderwijzeres Peggy Keyen (42) staat in de tweede klas van de basisschool Regina Caeli in Dilbeek en beschikt sinds september over een digitaal bord, het eerste in haar school.
|
Volgens mij is deze leerkracht nog euforisch omdat het nieuw is en zij er tot nu toe alleen maar de voordelen van ziet. Zomaar aannemen dat een digitaal bord de oplossing zou zijn om de aandacht van de leerlingen te krijgen en te houden vind ik een beetje naïef. Persoonlijk denk ik dat je, zeker in de lagere school, je leerlingen goed kent. Je kan dan inspelen op hun interesses, je kan verschillende werkvormen hanteren en je kan door lichaamstaal en stemgebruik de aandacht trekken.
Vroeger had ik een leraar aardrijkskunde. Voor velen is dit nu niet echt het spannendste vak, maar hij kon door zijn enthousiasme en door zijn eigen manier van lesgeven (o.a. anekdotes, grappen, ...) heel de klas mee krijgen. Je wilde echt geen minuut van zijn lessen missen. We gingen soms met spijt naar de volgende les. Hij had hiervoor geen digitale middelen nodig.
We kunnen inderdaad pc's niet meer wegdenken uit ons huidige onderwijs, maar moeten we steeds maar verder gaan met de technologische snufjes? Is er een dringende noodzaak om alles te veranderen? Leraar zijn is nog altijd een contactberoep. Laten we vooral het menselijke contact met onze leerlingen niet verliezen.
|