Enkele post bekijken
Oud 15th February 2011, 21:26
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User

Moebarak weg, en nu?

Ik ben blij dat Moebarak is afgetreden. Hij was een dictator die alleen dacht aan zijn voordelen, hij was steenrijk terwijl het volk in armoede leefde. Andere meningen werden niet getolereerd en opstanden werden de mond gesnoerd. Na Tunesië namen de Egyptenaren zelf het heft in handen en kwamen op straat om te betogen. Ik ben blij dat de Egyptenaren de moed hebben gevonden om op te komen voor hun rechten en willen afstappen van het erbarmlijke leven dat ze moeten lijden. De revolutie is geslaagd en Moebarak is van zijn troon gestoten, ondanks de doden die er te betreuren vallen. Voor vele Egyptenaren is de buit binnen, maar de belangrijkste momenten beginnen nu pas, momenten waar de toekomst van iedere Egyptenaar van afhangt. Nu komt er in Egypte een nieuwe leider en deze wordt op een al dan niet democratische manier verkozen! Want momenteel weten we niet hoe het verder zal verlopen in Egypte. Eveneens kan Egypte na deze revolutie in een diep dal terecht komen, de dagen die besteed werden aan de revolutie hebben ervoor gezorgd dat Egypte dagelijks zoveel miljoenen misliep, denk maar aan de toeristische sector. Het zal even duren voor Egypte weer op een normale manier zal draaien, dit zal bemoeilijkt worden door een nieuwe regering die nog gevormd moet worden. Ik hoop dat het leger (die de macht in Egypte tijdelijk in handen hebben) het land toch al terug naar een hoger niveau zal kunnen leiden zodat de nieuwe leider en regering Egypte niet volledig uit de put moeten sleuren.

De revoluties in Tunesië en Egypte zorgen voor een domino-effect in de Arabische wereld. Ik heb net nog naar het VRT-journaal gekeken en daar werd de vermelding gemaakt van protesten in Iran, Bahrein en Jemen. Eerder deze maand kwamen Algerije en Jordanië ter sprake. Ik ben benieuwd wanneer dit zal eindigen en wat de gevolgen zijn (positief en negatief), want het is niet uit te sluiten dat er weer een dictator aan de macht komt.
Met citaat antwoorden