Neveneffecten maakten afspraak met gevaarlijke internetoplichters
Ingepakt in kogelvrije vesten en met in alle windrichtingen bodyguards in de buurt: de jongens van Basta! namen geen risico's voor hun laatste en gevaarlijkste stunt. Na wat vrolijk heen-en-weer-gebel maakten ze een échte afspraak met een internetfraudeur.
Iedereen krijgt dat soort mails wel eens. Nigeriaanse mannen die de hemel op aarde beloven: een winnend lot uit de loterij, een erfenis of een enorme hoeveelheid goud. Enkel een voorschot betalen volstaat om de miljoenen binnen te halen. Vorige week namen de jongens van Neveneffecten al contact op met zulke internetoplichters. Gisteravond gingen ze een stap verder en spraken ze tot twee maal af met ene Kabba, de Belgische agent van zo'n oplichter. 'We hebben zeer goed nagedacht voor we dat deden', zegt Jonas Geirnaert. 'Eerst werden we uitgenodigd naar Nigeria om de deal daar te beklinken. Maar meteen was duidelijk dat we dat niet zouden doen, veel te gevaarlijk. Op die manier hebben de afgelopen jaren zeventien mensen de dood gevonden.'
Kogelvrije vesten
Een afspraakje maken in Brussel en Antwerpen durfden ze wel. 'Die kogelvrije vesten droegen we niet om het allemaal wat theatraler te maken op televisie', zegt Lieven Scheire. 'We hadden echt schrik. De man waarmee we hadden afgesproken dacht dat we echt geld bij ons hadden. En dus namen we geen enkel risico.' Bij de laatste afspraak met Kabba voerden Neveneffecten behalve twee dwergen ook een pony op. 'En toch was die man niet van zijn voetstuk te brengen', zegt Geirnaert. 'Alsof hij een tunnelvisie had. Zolang er ook maar een beetje een opening was, of vermoeden dat we echt wilden meewerken, bleef hij geconcentreerd.'
Wraakacties?
Of ze geen schrik hebben voor wraakacties van de Nigerianen, nadat ze zichzelf gisteren op tv zagen? 'Tjah. Daar moeten we rekening mee houden. We hebben er bewust de politie niet bij gehaald. Omdat die mannen zolang er geen échte deal is eigenlijk niets verkeerd doen.'
De Basta!-boys mogen na een jaar voorbereiden en zes televisie-uitzendingen eindelijk weer naar adem happen. 'Ik heb een lange afspraak met mijn zetel. Ik heb hem een jaar lang in de steek gelaten', zegt Scheire. Jonas Geirnaert is vooruitziend: 'Ik ga thuis nieuwe sloten steken (lacht).'
Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...G&subsection=64
Datum: 15/02/2011
We kunnen het niet ontkennen. De Neveneffecten hebben met Basta heel wat teweeggebracht. Eerst werden de belspelletjes afgeschaft, Sabam werd onder de loep genomen, mensen werden gewezen op het feit dat het vlees dat ze opeten afkomstig is van een dier dat ze wel eens schattig kunnen vinden ... . Nu is er na zes afleveringen een einde gekomen aan de reeks. Ik vind dat de jongens dat heel goed gedaan hebben. Ze hebben ervoor gezorgd dat mensen hun ogen openden en hebben gewezen op bedrog, zoals dat het geval was bij de belspelletjes. Zo mogen er nog meer programma's komen!