Enkele post bekijken
Oud 14th February 2011, 19:37
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User

Duitse tiener stapt uit het leven na gepest op Facebook

Duitse tiener stapt uit het leven na gepest op Facebook

Een Duitse jongen van dertien die gepest werd, is na het lezen van een kwetsende opmerking op Facebook uit het leven gestapt.

Joel H. zou samen met zijn beste vriend naar een auto-evenement gaan. De jongens 'checkten' nog even Facebook voor ze zouden vertrekken. De jongen moest slikken toen hij de volgende boodschap las: 'Joel, je bent een homo! Je bent nog meer homo dan de politie geloven kan!'

"Ik wist dat mijn zoon werd gepest, maar ik wist niet dat het zo erg was want Joel praatte er niet zo veel over", zegt zijn moeder Michaela.

De jongen met een paar kilo's te veel was het mikpunt van spot. Ook zijn kledij kon op weinig goedkeuring rekenen van de andere leerlingen op school. De tiener liep na het lezen van de boodschap het huis van zijn vriendje uit, en wierp zich onder een aanstormende trein. Zijn moeder wil ouders bewustmaken van de gevaren van pesten op Facebook. "Het heeft mijn zoon gebroken", aldus de Duitse.

Thomas Knüwer, expert sociale media weet dat jongeren enorm veel tijd doorbrengen op het internet. "Voor jongeren is wat er op het internet en Facebook gebeurt heel belangrijk. Bovendien heeft Facebook een soort megafooneffect. Alle boodschappen blijven er staan en worden razendsnel verspreid en gelezen. De gevolgen van een 'domme uitspraak' op Facebook zijn groter dan die op een speelplaats waar niet iedereen alles kan horen en woorden sneller verdwijnen.''

De vader van de jongen wiste het profiel van zijn zoon maar de haatpagina kan hij voorlopig niet verwijderen. De moeder heeft de politie gevraagd om actie te ondernemen.

14/02/11
bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/I...-Facebook.dhtml

eigen mening :

In onderstaand artikel blijkt al dat tieners de facebook-generatie zijn. De stude peilde vooral naar het vrijgeven van informatie. Bovenstaand artikel toont aan dat het gevaar niet alleen ligt in het vrijgeven van informatie. Wanneer je jezelf als het ware tentoon stelt op het internet via een sociaal netwerk ben je voor mensen bereikbaar. Natuurlijk kan je zelf beslissen wie je toelaat als 'vriend' zodat ze op je pagina kunnen. Hier weer het element van de veiligheidsaspecten die aan de jongeren moet duidelijk gemaakt worden!

Op het internet ben je kwetsbaar soms zelfs nog kwetsbaarder dan in real life omdat je niet meteen een weerwoord kan bieden. Je wordt dus publiekelijk aan de schandpaal genageld waar elke bezoeker er getuige van is. Pesten neemt dus een hoger niveau aan. Mensen kunnen zich zelfs in een groep groeperen om iemand belachelijk te maken.
Is dit hetgene dat we onze jeugd willen meegeven? Hier stel ik me vragen bij.

Even in de kantlijn , niet enkel jongeren maken zich schuldig aan dit fenomeen. Denk maar even terug aan de Slimste mens ter wereld. Linda de Win heeft haar porsie haat pagina's ook ter verwerken gekregen.

Ik kan enkel maar besluiten dat we jongeren bewust moeten maken van de gevaren die het internet schuil houdt. Waarden en normen moeten gedeeltelijk van thuis uit komen maar als leerkracht kan je toch even aan de alarmbel trekken. Gewoon een vermelden van 'Hé mannen dit kan toch echt niet !' In de hoop dat er toch iets van blijft hangen. Want zeg nu zelf , zou jij het leuk vinden wanneer er haatpagina's van jezelf als leerkracht verschijnen? En let op , als het zo blijft doorgaan zullen er in de toekomst waarschijnlijk vele gelijksoortige pagina's verschijnen.
Met citaat antwoorden