Europeanen kennen noodnummer 112 niet
Het Europese noodnummer 112 bestaat al 20 jaar, maar 3 op 4 Europeanen kent het niet. Het noodnummer is nochtans het enige nummer waarmee in alle Europese lidstaten de hulpdiensten (ziekenwagen, brandweer, politie) kunnen worden verwittigd. Foundation 112 zal dan ook een infodag organiseren om het nummer te promoten bij het grote publiek.
Op de Brusselse Grote Markt zal een grote menselijke ketting worden gemaakt, in de vorm van de drie cijfers waaruit het noodnummer bestaat.
"112 is een dienst die voor ons allemaal is bedoeld. Het is het Europese project dat het dichtste bij de burger staat. We moeten ervoor proberen zorgen dat het noodnummer bij iedereen ingeburgerd raakt", legt voorzitter Emmanuel Paul van de Foundation 112 uit.
Verschillende scholen zullen daarnaast een bezoekje brengen aan het belcentrum van het noodnummer in Brussel. Ook op de luchthaven van Zaventem wordt actie gevoerd om het noodnummer meer bekendheid te geven. (belga/edp)
Bron: De Morgen, 10/02/11, 20u54,
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...-112-niet.dhtml
Mening: Ik vind het heel opmerkelijk dat zo weinig Europeanen het nummer 112 kennen. Persoonlijk ken ik het al enkele jaren, hoewel ik het gelukkig nog nooit heb moeten gebruiken. Het kennen van dit noodnummer heeft wel een groot maatschappelijk belang. Men kan er in alle mogelijke noodsituaties naar bellen.
De geplande infodag lijkt wel nogal kleinschalig om de hele bevolking op de hoogte te brengen. Hopelijk kan het item kort in een nieuwsuitzending vernoemd worden, zodat het een groter publiek bereikt.