Verschillende politici hebben hun deelneming betuigd na het overlijden van Marie-Rose Morel gisteravond. Haar oud-collega's tonen respect voor een "bijzondere" en "sterke" vrouw. Morel wordt zaterdag begraven.
Vlaams Belang-voorzitter Bruno Valkeniers noemt Marie-Rose Morel een sterke vrouw. "De meningsverschillen die we gehad hebben, verzinken in het niets bij wat zij meegemaakt heeft", zegt hij. Hij betuigt zijn innige en christelijke deelneming aan haar kinderen en haar man Frank Vanhecke.
Een ander boegbeeld van haar vroegere partij, Filip Dewinter, reageert met verslagenheid op het nieuws. Hij drukt zijn deelneming uit aan de familie, echtgenoot en kinderen van Marie-Rose Morel. Dewinter, die Marie-Rose Morel destijds naar het Vlaams Belang haalde, omschrijft haar als "een speciale vrouw met een heel groot talent". "Ze betekende een meerwaarde voor de partij."
Dat hun wegen gescheiden zijn, betreurt hij. "Ik ben bedroefd dat we dat niet meer hebben kunnen rechtzetten in die laatste periode, want deze omstandigheden zijn dramatisch en overstijgen alle politiek gebekvecht en alle interne twisten uit het verleden", aldus Dewinter in "De ochtend" op Radio 1.
Vlaams Belangsenator en getuige op Morels huwelijk, Jurgen Ceder, zal haar herinneren als goede vriendin en het symbool van strijdvaardigheid en levenslust. "Voor veel mensen is de publieke persoon Marie-Rose Morel heel belangrijk, het symbool van strijdbaarheid en van levenslust. Ze is dat in het werkelijke leven ook gebleven tot de laatste weken en dagen", zegt Ceder.
"Op 8 januari zijn we getrouwd. Op 8 februari is Roos overleden. Ons huwelijk heeft slechts een maand mogen duren, maar elk uur ervan loonde de moeite, voor haar en voor mij. Ik heb intens van Roos gehouden en haar naar best vermogen bijgestaan. Maar het was helaas een ongelijke strijd die we hebben gevochten." Dat heeft Frank Vanhecke gisteravond, kort na het overlijden van zijn echtgenote, gezegd aan Het Laatste Nieuws.
Gerolf Annemans (Vlaams Belang) heeft gereageerd via Twitter: "Stilte. Het is een stilmakend menselijk drama als dit iemand op die leeftijd treft. Niets van wat gezegd kan worden, heeft belang genoeg."
De Wever: "Verzoening betekent veel voor mij"
N-VA-voorzitter Bart De Wever noemt haar "een heel bijzondere vrouw met enorm veel kwaliteiten". Hij is een oud-studiegenoot van Morel en overtuigde haar in 2003 om voor de N-VA op te komen bij de verkiezingen. Later stapte ze dan over naar Vlaams Belang.
"Op politiek vlak zijn onze wegen uit elkaar gegaan, maar op menselijk vlak hebben we gelukkig nog de tijd gevonden om verzoening te vinden", zegt De Wever in een persbericht. "Dat betekent voor mij bijzonder veel." De N-VA-voorzitter betuigt zijn medeleven aan de mensen die Marie-Rose liefhebben, in het bijzonder haar man Frank Vanhecke en haar twee kinderen.
Open VLD-voorzitter Alexander De Croo wenst de kinderen, familie en naasten van Marie-Rose Morel veel sterkte toe na haar overlijden. De Croo betuigt ook zijn respect voor de manier waarop Morel met haar ziekte omging.
"We verschilden politiek fundamenteel van mening, maar op momenten zoals deze moet je die politieke verschillen aan de kant schuiven. Heel Vlaanderen was via haar columns getuige hoe ze tot het eind moedig tegen kanker bleef vechten, hoe ze vooral een positieve mama wilde zijn voor haar zoontjes", aldus De Croo.
Wivina Demeester (CD&V) is geschrokken door het overlijden van Marie-Rose Morel. Ze kent de ouders van Morel goed en leerde zo ook haar kennen. "Het was een mooie, jonge vrouw met veel talenten", aldus Demeester. "Ze had ook veel ambitie en om aan politiek te doen, heb je ambitie nodig."
"Ze was ook zeer strijdvaardig, dat heeft ze bewezen in de laatste jaren van haar leven", klinkt het nog. Na Morel's overgang naar Vlaams Belang, verwaterde het contact. "Ze heeft een keuze gemaakt die absoluut niet de mijne was", zegt Demeester daarover.
Jan Segers, journalist bij Het Laatste Nieuws, had een nauwe band met Marie-Rose Morel. Zij was zijn bron bij Vlaams Belang, zo maakt hij nu bekend. Als politica omschrijft hij haar als “bijzonder gedreven, getalenteerd, maar ook wel hard”.
"Er was een groot verschil tussen de politica en de vrouw. Ik heb haar pas echt goed leren kennen tijdens haar strijd tegen kanker. Alle opsmuk viel weg, alle ballast viel overboord. Wat overbleef was een lieve, charmante vrouw", aldus Segers in "De ochtend" op Radio 1.
Marie-Rose Morel wordt zaterdag begraven in de kathedraal van Antwerpen.
Bron:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...9_DoodMorelReax
Datum: 09/02/2011
Ik vind het heel erg voor de kinderen van Marie-Rose Morel. Zij zijn nog heel jong en hebben hun moeder al verloren. Bovendien moeten zij momenteel een zeer zware periode doormaken. Ik hoop dat zij veel steun krijgen van familie, vrienden en voornamelijk van hun stiefvader. Ook de mensen die dicht bij Marie-Rose stonden zullen wel alle steun kunnen gebruiken.
Eigenlijk is een sterfgeval altijd een droevige zaak maar wanneer het om een (vrij) jonge persoon gaat is het voor ons toch moeilijker te vatten. Waarom moest nu net die persoon sterven? Die is in de fleur van zijn/haar leven! Zo gaat het tegenwoordig maar al te vaak. We verliezen dierbaren die een veel te jonge leeftijd hebben aan ziektes zoals kanker of ze worden het slachtoffer van een verkeersongeval. Een sterfgeval maakt ons altijd een beetje verdrietig. Je wordt maar al te vaak geconfronteerd met het feit dat het leven snel afgelopen kan zijn. Dat wil zeggen dat we allemaal moeten proberen om er het beste van te maken.