9th February 2011, 20:03
|
Registered User
|
|
|
|
Mijn nichtje is nu 12 en zit in het eerste middelbaar. Haar ouders hebben bewust erop toegezien dat ze niet op sociale netwerk-sites zoals facebook, msn of netlog kon.
Mijn nichtje heeft hier zelf ook geen behoefte aan. Ze kan altijd vriendjes en vriendinnetjes via telefoon of gsm bereiken.
Nu zit ze in het eerste middelbaar. Tijdens de lessen ICT leert ze nu hoe msn werkt. De leerkracht verwacht van de leerlingen dat ze allemaal wel een hotmail-adres hebben en dat ze hun weg op msn zelf al voor een groot stuk gevonden hebben.
Voor mijn nichtje was dit dus niet het geval. Zij en haar ouders komen nu in paniek aan mijn deur kloppen om een hotmail-account aan te maken en om haar wegwijs te maken in de chat-wereld. Terwijl ze hier eigenlijk veel liever mee wilden wachten.
Om een lang verhaal kort te maken: Dat kinderen steeds jonger on-line zijn kan onmogelijk verbazingwekkend zijn als je weet dat de maatschappij gewoon niets anders verwacht. Nu verwachten zelfs leerkrachten ICT dit.
Het vermijden is onbegonnen werk. Ik denk dat we ons nu met de veiligheid van de kinderen moeten bezig houden. En minder met het tegenhouden van de kinderen. Dat lukt toch niet.
|