Enkele post bekijken
Oud 8th February 2011, 22:49
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User

Lightbulb Nog een wet erbij? Voor mij liever niet.

Het is niet meer dan logisch dat, in een sector waar communicatie zo belangrijk is, je de taal van het taalgebied waar je tewerkgesteld bent beheerst. Ik vrees echter dat, indien dit wetsvoorstel goedgekeurd wordt en de wet te eng wordt toegepast, er een groot deel kennis verloren zal gaan. Want wat doen we dan met al die Erasmusstudenten, buitenlandse topchirurgen en noem maar op? In een tijdperk waar de grenzen tussen Europese landen wijd openstaan en de multiculturele samenleving een feit is lijkt dit wetsvoorstel mij onrealistisch. Jammer genoeg is de steeds toenemende juridisering en processengekte ook een pertinent kenmerk van diezelfde samenleving. Het evenwicht tussen rede en reglementering blijkt steeds moeilijker te vinden.

Het incident in het Koningin Fabiola-ziekenhuis had niet mogen gebeuren, maar vergissen is menselijk, en een arts is dat ook. De taalproblematiek is geen nieuw gegeven, ze is er altijd geweest en de incidenten die hieraan te wijten zijn blijven beperkt tot een minimum. En als we niet willen blijven evolueren in de richting van de VSA, niet bepaald het schoolvoorbeeld van een standvastige rechtsstaat, moeten we er geen gewoonte van maken om na een eenmalig incident een nieuwe wet in het leven te roepen. Anders moeten we consequent zijn en ook meteen de terreinwagens uit het straatbeeld bannen na het fatale ongeval van zaterdagavond. Of een wet opstellen die eist dat ziekenhuizen, scholen, kindercrèches en naschoolse opvang bunkers worden omdat er eens in de zoveel jaar een gek weet binnen te dringen.

We weten waar deze processengekte en de neiging om stilaan elk aspect van de samenleving te reglementeren begint, maar niet waar het zal eindigen. Big Brother is watching you?
Met citaat antwoorden