Enkele post bekijken
  #6  
Oud 8th February 2011, 20:31
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
Kinderen gescheiden ouders blijven vaker zitten

Kinderen gescheiden ouders blijven vaker zitten

Zowel in het kleuter- lager als secundair onderwijs blijven kinderen van gescheiden ouders vaker zitten. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van het Centrum voor Sociologisch Onderzoek (CeSO). Aan dat onderzoek namen 2000 jongeren deel.

8 procent van kinderen uit een eenoudergezin blijft zitten in het kleuteronderwijs, terwijl bij intacte gezinnen slechts 2,5 procent al eens zijn jaar overdeed.
In het lager onderwijs blijft 17 procent van de kinderen uit eenoudergezinnen minstens een keer zitten. Dat zijn er twee keer zoveel als kinderen uit intacte gezinnen (8 procent).
In het secundair onderwijs is die verhouding ongeveer hetzelfde. 20 procent van kinderen uit eenoudergezinnen doet daar zeker een keer zijn jaar over, terwijl dat bij de intacte gezinnen maar 12 procent is.

Kinderen met gescheiden ouders vinden hun studie minder belangrijk. Zij hebben ook lagere toekomstverwachtingen op het vlak van het behalen van een diploma in het hoger onderwijs.
De onderzoekers stellen wel dat schoolresultaten door veel meer factoren worden beïnvloed dan de scheiding van de ouders.

Het is erg belangrijk dat beide ouders een goede relatie met hun kind blijven houden en zo weinig mogelijk in conflict gaan met elkaar. Kinderen van gescheiden ouders moeten blijven ondersteund worden na de scheiding.

01/02/2011
http://www.klasse.be/leraren/?id=18737

Eigen mening:

Ik vond dit artikel wel relevant omdat het dieper ingaat op de cijfers van de zittenblijvers in België.

Kinderen met gescheiden ouders lopen meer kans om te blijven zitten als we dit onderzoek moeten geloven. Bij dit onderzoek stel ik me toch een paar vragen. Het is niet zo dat leerlingen met gescheiden ouders alle toekomstplannen laten varen. Ze hebben een traumatische ervaring ervaren en moeten hierdoor terug op hun 'pootjes' terecht komen. Men moet dit kunnen begrijpen.

In praktijk ben je als leerkracht natuurlijk niet altijd even goed op de hoogte van de thuissituatie van de betreffende leerling. Toch zou men maatregelen moeten treffen om het kind een zo goed mogelijk begeleiding aan te bieden. Heel zijn vertrouwde situatie is ontregeld , het is dus niet meer dan normaal dat deze leerling tijd nodig heeft. Met hulp lukt het de leerling misschien wel de eindtermen te behalen waardoor zittenblijven. Natuurlijk is mijn visie idealistisch maar men kan alleen maar proberen de leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen op alle vlakken.
Met citaat antwoorden