Enkele post bekijken
Oud 8th February 2011, 20:20
IsabellHoremans IsabellHoremans is offline
Registered User

Citaat Nienke Nietvelt:
Ik ben eerder voorstaander van een onderwijsvorm waarbij gekeken wordt naar de eigen kwaliteiten van het kind of de jongere en minder naar de overkoepelende te behalen doelen. Natuurlijk is dit een beetje idealistisch.

Dit is inderdaad zeer idealistisch en ik denk dat het ook niet haalbaar is. Ze hebben die eindtermen natuurlijk ingevoerd om leerlingen te kunnen beoordelen en ergens moet er in die evaluatie een lijn getrokken worden waar men zich op kan baseren. Ik vind deze eindtermen ook goed, omdat ze perfect weergeven wat een leerling op een bepaalde leeftijd moet aankunnen en als dit niet zo is, ze deze leerlingen verder kunnen helpen. En soms doet men dit door die leerlingen een jaartje te laten overdoen. Ik vind het altijd wel erg als ze een leerling laten zitten, terwijl alle andere klasgenootjes overgaan, maar het is voor zijn eigen goed.

Ook vind ik het onderzoek niet helemaal correct. Men heeft het steeds over de cijfers van zittenblijvers in verschillende landen. Men moet zich niet focussen op het aantal zittenblijvers, maar men moet zich bezig houden met de vraag waarom dit cijfer hoog ligt en hoe we die leerlingen optimaal kunnen helpen. Wat maakt het uit dat in België meer zittenblijvers zijn dan in Ijsland?
Met citaat antwoorden