Enkele post bekijken
  #5  
Oud 6th February 2011, 14:12
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Citaat:
Het blijft immers een grote stap als tienermeisje om een apotheek binnen te stappen en er nog eens 10 euro voorover te hebben.


Datzelfde meisje vond het géén grote stap om seks te hebben. Vinden we het allemaal maar normaal dat jongeren van 14 jaar (en sommigen zelfs nog jonger) met seks beginnen? Ondanks de voorlichtingscampagnes in het onderwijs en in de media missen deze pogingen nog in veel gevallen hun doel. Zo lang er tienerzwangerschappen en soa's blijven voorkomen bij deze leeftijdsgroep, betekent dit volgens mij alleen maar dat deze kinderen nog totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben.

Het is in de verste verte niet mijn bedoeling om hier te beginnen preken (dat laat ik aan anderen over), maar is het niet hoog tijd dat we terug gaan naar een samenleving met iets meer normen en waarden, met wat meer zelfrespect en respect voor anderen? Jongeren weten volgens mij zeer goed wat de gevolgen kunnen zijn van seks zonder degelijk voorbehoedsmiddel. Velen zien het als een spel, het behalen van een trofee (wie kan de knapste jongen/het knapste meisje van de klas/school in bed krijgen?), een experiment, enz. Dat ze hiermee hun gezondheid en/of hun toekomst in gevaar brengen, daar zijn ze op dat moment geen seconde mee bezig.
Ze vertrouwen erop dat er voor elke kwaal wel een remedie is. Voor hun soa gaan ze even bij de dokter langs en na wat medicatie schijnt alles weer in orde. Voor de verzorging en de opvoeding van de baby die ze op de wereld zetten, doen ze grotendeels beroep op hun eigen ouders, want plots lijkt de realiteit toch wel een beetje anders dan wat ze in films hebben gezien. Plots zijn ze moeder/vader, leerling, kind, opvoeder, ... en dat alles terwijl ze zelf nog in een ontwikkelingsfase zitten. Geven ze hun studies op, gaan ze werken, wat met hun uitgaansleven en hun vrienden? Een hele reeks problemen en vragen om op te lossen, simpel en alleen door onbezonnen seks.
Met citaat antwoorden