2nd February 2011, 09:56
|
Lotte
|
|
|
|
Egypte moet het hebben van de toeristen die neerstrijken om te genieten van hun kunsten uit de oudheid. Als ze ook dit verliezen zou dit een ramp zijn voor het land! Ik vind het ontzagwekkend dat mogelijk enkele bewakers de daders waren. Dat er mogelijk hiërogliefenteksten en reliëfs met koevoeten uitgehakt zijn vind ik nog veel erger. De kunst heeft niets te maken met de politieke toestand nu in het land. Het is politiek onstabiel maar toch moet men voor ogen houden wat voor hen belangrijk is. Ik zou denken dat de Egyptenaren een groot respect zouden hebben voor deze teksten. Dat is blijkbaar ook wel zo als je leest dat er een mensenketting werd gevormd rond het Egyptisch museum van Caïro toen de mensen op het plein vernamen dat er plunderaars in het museum aan de gang waren. Ik hoop dat de schade beperkt blijft en dat deze schatten niet verloren zijn gegaan. Het zou niet enkel een verlies zijn voor Egypte maar voor alle geïnteresseerden van de oudheid. Het zou me niet verbazen als er bekende beelden zijn gestolen en binnenkort daar geld voor wordt gevraagd, de mensen weten zelf ook dat ze veel waard zijn. Een schande.
|