Enkele post bekijken
  #3  
Oud 31st January 2011, 20:19
laurens.taels laurens.taels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 68
Ik ga akkoord met Leen en Nathalie. Praktisch gezien is het uiteraard onhaalbaar om alle leerlingen de antwoorden te laten opschrijven op bordjes. Dit is tijdrovend en weinig efficiënt.
Wat wordt er gedaan met de antwoorden? Hoogst waarschijnlijk wordt er geen aandacht geschonken aan de leerlingen die het fout hadden. Ze worden eerder gezien als uitzonderingen. "Het grote deel van de klas had het antwoord juist, dus het zal wel duidelijk zijn", zal de leerkracht veronderstellen.
Voor een systeem met antwoordbordjes ben ik dus niet te vinden, maar ik ben er wel mee akkoord dat de vinger opsteken even efficiënt is. Hierdoor komen inderdaad enkel de sterke leerlingen aan bod.
Daarom pleit ik voor meer differentiatie in de klas. Eerst en vooral moet er procesgericht gewerkt worden en niet productgericht. Iedere leerling heeft even veel nood aan begeleiding. Het is aan de leerkracht om hierin te differentiëren naar de leerlingen toe. Dit vraagt voldoende inzicht en kennis van de leerkracht. Met de slogan "al doende leert men" wil ik graag illustreren dat ik ervan overtuigd ben dat dit een proces is waarin de leerkracht moet groeien. Met de nodige ervaring kan de leerkracht beter inspelen op differentiatie, maar hier moet vanaf het begin van de carrière rekening mee gehouden worden.
Met citaat antwoorden