Enkele post bekijken
Oud 31st January 2011, 13:04
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User

Meer soa's door vrij verkrijgbare morning-afterpil

Het aantal tienerzwangerschappen daalt niet als de morning-afterpil vrij beschikbaar wordt en het aantal seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) stijgt zelfs. Dat concluderen professoren van de Universiteit van Nottingham binnenkort in de Journal of Health Economics op basis van Brits cijfermateriaal, zo schrijft The Sunday Times.

De professoren vergeleken Britse regio's waar de morning-afterpil vrij beschikbaar is bij apotheken met regio's waar die slechts onder voorschrift te verkrijgen zijn. De onderzoekers concludeerden dat het aantal tienerzwangerschappen onder zestien jaar gelijk bleef de afgelopen tien jaar, maar dat het aantal seksueel overdraagbare aandoeningen steeg.

'Het vrij en gratis ter beschikking stellen van de morning-afterpil mist zijn doel om het aantal tienerzwangerschappen in te perken', aldus professor David Paton. 'Het stijgend aantal soa's als neveneffect is het gevolg van grotere seksuele risico's.'

Cijfermateriaal dat binnenkort gepubliceerd wordt in het wetenschappelijk tijdschrift, toont aan dat het aantal soa's bij tieners onder de zestien jaar met twaalf procent steeg in regio's waar de morning-afterpil vrij beschikbaar is. Het aantal infecties aan genitaliën of urinewegen in de leeftijdscategorie van zestien tot negentienjarigen, steeg van 46.856 in 2003 tot 58.113 in 2007.

De Standaard 30-01-2011

Eigen mening:

Het verbaasd me niet dat het vrij verkrijgen van de morning-afterpil niet lijdt tot een verlaging van het aantal tienerzwangerschappen. Het blijft immers een grote stap als tienermeisje om een apotheek binnen te stappen en er nog eens 10 euro voorover te hebben. Ook zijn tienerzwangerschappen vaak het gevolg van een zekere onwetendheid wat betreft anticonceptie. En hoeveel tienermeisjes weten dat de morning-afterpil vrij te verkrijgen is?

Ook vertrouwen veel meisjes blindelings op de pil OF het condoom. Terwijl hier vaak ongelukjes mee gebeuren.

Ik betwijfel ook dat de stijging in het aantal soa's hiermee in verband staat. Ik denk eerder aan een toeval. De morning-afterpil is helemaal niet bekend genoeg onder jongeren om er vanuit te kunnen gaan dat ze onveilig vrijen met het idee: 'Ik zal morgen wel die pil innemen'.
Met citaat antwoorden