31st January 2011, 10:32
|
Registered User
|
|
|
|
Theoretisch gezien denk ik wel dat dit kan kloppen. Zelf gebruik ik ook ezelsbruggetjes en het werkt.
De methode die je gebruikt, hangt natuurlijk af van het vak dat je moet studeren. Heb je lange teksten, dan kan je hier kernwoorden in aanduiden en een schema of samenvatting maken in je eigen woorden. Wanneer je een lijst moet leren van 500 nieuwe woorden in een vreemde taal, dan is het de bedoeling dat je de woordjes letterlijk reproduceert. In dit geval is het dikwijls aangewezen om ezelsbruggetjes te maken of om eventuuel verbanden te zoeken met andere gekende talen. Zelf zoek ik veel op (woordenboeken, internet, ...). Wat je zelf opgezocht hebt, onthoud je ook beter. Dit is alleszins mijn ervaring.
Persoonlijk vind ik het positief dat men in het eerste jaar secundair onderwijs aandacht besteed aan het "leren leren". Voor het eigenlijke instuderen, gaat al een heel proces vooraf. Leerlingen krijgen de leerstof eerst en vooral aangeboden tijdens de les. Ze zijn dan actief bezig met de leerstof (luisteren, vragen stellen, opdrachten, ...). Wanneer hierover een test wordt aangekondigd, dan worden ze verplicht deze leerstof te memoriseren. Daar stopt het natuurlijk niet. Volgens mij zou je het dan zoveel mogelijk moeten herhalen. Tijdens de examens heb je het dan veel gemakkelijker dan iemand die dan nog moet beginnen om alles in te studeren. Het pakket is dan ook veel groter. Vermoeidheid en stress liggen op de loer.
In ieder geval denk ik dat men door de regelmatige (herhalings)toetsen in het secundair onderwijs in zekere mate zelfdiscipline aanleert, die voor de student later nuttig kan zijn.
Verder wil ik nog wel opmerken dat examens soms een vertekend beeld kunnen geven van de parate kennis van de student. Stress kan een behoorlijke spelbreker zijn, soms voorafgegaan door faalangst en gecombineerd met vermoeidhied. Een test blijft een momentopname. Wanneer bij 2 studenten de leerstof even goed gekend is, zal de ene op het examen beter scoren dan de andere, juist omwille van voorgenoemde factoren. Idem dito tijdens een mondeling examen. De ene geraakt niet uit zijn woorden (en geeft zo de indruk de leerstof niet te kennen), de andere heeft hier geen moeite mee en praat vlot. Door ons puntensysteem ligt de druk hoog, voor sommigen té hoog.
|