Vinger opsteken werkt niet
Enkel de sterkere leerlingen steken hun vinger op tijdens de les. Wie twijfelt of geen zin heeft, let niet op en haakt af. Dat blijkt uit The Classroom Experiment, een BBC-documentaire met pedagoog Dylan Williams (Universiteit Londen). Hij testte tien weken lang uit hoe je leerlingen beter bij de lessen betrekt.
Alle leerlingen kregen een bordje. Telkens als de leraar een vraag stelde, schreven de leerlingen het antwoord op. Op hetzelfde moment staken ze hun antwoord in de lucht. Op die manier moest iedereen zijn aandacht bij de les houden, ook omdat Williams de leraar tussendoor leerlingen liet aanduiden. Verder begon elke dag met een sportmoment. En in plaats van punten kregen de kinderen persoonlijke feedback. "In het begin hadden ze er een hekel aan", zegt Williams in de documentaire. "Sterkere leerlingen kregen minder aandacht dan ze gewoon waren. Kinderen die het gewend waren om zich te verstoppen, moesten plots veel actiever worden." De resultaten zijn spectaculair. In tien weken tijd gingen leerlingen dubbel zo snel vooruit. Ze waren meer gericht op hun eigen leerproces. Op de koop toe kregen de stillere kinderen meer zelfvertrouwen.
Check het filmpje over uitwisbare bordjes op TV.Klasse.
www.klasse.be/ga/bordjes
Bron: Klasse voor Leraren 212, Februari 2011, p.4-9
Mening
Het resultaat van dit onderzoek is erg frappant, aangezien het opsteken van de vinger toch de meest gebruikte methode is in het onderwijs om leerlingen te laten antwoorden. Het gebruik van zo'n bordje lijkt me een goed idee in bepaalde situaties. Ik denk dat je leerlingen niet elke vraag kunt laten beantwoorden op een bordje, want soms is het antwoord gewoon te lang. Bovendien neemt het nogal wat tijd in beslag als leerlingen elk antwoord moeten neerpennen op zo'n bordje. Er zijn nu eenmaal leerlingen die traag schrijven en natuurlijk zijn er ook leerlingen met een onleesbaar handschrift. Daarnaast denk ik dat, als een leerling het antwoord niet weet, hij geneigd is om eventjes te gluren naar wat zijn buur aan het schrijven is.
Ook lijkt het me niet evident om met dit bordje te werken in grote klassen. Als je voor een klas van 25 leerlingen staat, denk ik niet dat je het bordje van de leerlingen op de achterste rij kan lezen. Een gevolg hiervan is dat enkel de leerlingen die dicht bij de leerkracht zitten aan bod komen.
Zelf zou ik deze methode gebruiken bij meerkeuzevragen en vragen met een kort antwoord. Ik vind het een leuke manier om je les te starten, maar ik vrees dat, als leerlingen constant antwoorden op een bordje moeten schrijven, ze dit na vijftig minuten echt wel beu zijn.