Enkele post bekijken
Oud 28th January 2011, 20:49
Stéphanie.Verreydt Stéphanie.Verreydt is offline
Registered User

Meer jonge leraars verlaten snel het onderwijs

Ik denk dat het normaal is dat je als jonge leerkracht begint als interim. Als beginnende leerkracht moet je heel flexibel zijn en dit vraagt een grote inspanning. Ik denk dat de uitstap, die groter is in het kleuter- en basisonderwijs dan in het middelbaar onderwijs, te wijten is aan het zich weer aanpassen en inleven in de klas en de leerstof. Als leerkracht in het basisonderwijs moet je voor een interim-baan alle vakken (wiskunde, W.O., …) voorbereiden en je moet ook weten wat ze al hebben geleerd. In het middelbaar onderwijs denk ik dat het wat vlotter gaat, omdat je te maken hebt met 2 vakken (1ste en 2de graad). Ik vind niet dat leerkrachten onvoldoende worden voorbereid op het vele administratieve werk en dat er gebrek is aan discipline. Het vele contact met ‘echte’ ouders komt niet aan bod in de opleiding. Men kan wel leren hoe je in sommige situaties kan reageren op ouders, hoe je met hen in dialoog kan treden,… maar alle ouders en situaties zijn verschillend. Ervaringen in de praktijk leren je hier beter mee omgaan. Maar je hierop echt voorbereiden is heel moeilijk denk ik.
Met citaat antwoorden