Ik kan begrijpen dat scholen stagairs gaan weigeren. Ze brengen veel extra werk met zich mee.
Ik kan nu uit ervaring spreken nu ik er hier in KVRI al enkelen heb zien passeren dit jaar.
Je geeft een onderwerp (waar tegenwoordig ook op eisen voor gesteld worden!) en je bent niet zeker of dit een degelijke les gaat worden of niet. De kans zit er in dat je de hele les opnieuw moet geven omdat je leerlingen het niet begrepen hebben. Als je zoals ik vakken hebt met 1 of 2 uren kan het dan soms krap worden.
De kwaliteit daalt volgens mij ook door het hoge aantal studenten (zoals hier al eerder aangehaald). De studenten krijgen niet genoeg begeleiding en die kunnen wij als mentoren ook niet bieden, wij hebben ook al werk genoeg.
Voor beginnende leerkrachten en leerkrachten met een nieuw handboek komt er nog extra werk bij om te moeten plannen welke les de stagaire kan geven. Dit is niet zo vanzelfsprekend om in te schatten waar je binnen twee maanden bijvoorbeeld gaat zitten.
Je wil als mentor toch voldoende feedback geven anders is de les voor niets geweest. Maar ook hier steek je tijd en energie in.
Nu ik aan de andere kant sta merk ik pas hoe belastend het voor mentoren is om stagairs over de vloer te krijgen.
Begrijp me niet verkeerd! Bij mij zijn ze allemaal welkom!
(maar toch hoop je telkens dat het een goede les wordt, zowel voor de stagaire als voor de leerlingen)