19th January 2011, 14:07
|
Registered User
|
|
|
|
Meer jonge leraars verlaten snel het onderwijs
(Belga) Meer dan een derde van de jonge leraars in het kleuter- en lager onderwijs stapt binnen de vijf jaar uit het onderwijs. Dat is een stijging, blijkt uit cijfers van het kabinet Onderwijs. In het middelbaar blijft het cijfer stabiel. De grote werkonzekerheid lijkt de belangrijkste oorzaak, meldt de VRT-nieuwsredactie woensdag.
In 2008 gaf nog een op de vier jonge onderwijzers er binnen de vijf jaar de brui aan. In 2010 is dat al meer dan een derde. Zesendertig procent van de jonge leerkrachten verlaat het kleuter- of het basisonderwijs binnen de vijf jaar. Volgens Ann Martin, coördinator van School of Education, een samenwerkingsverband van verschillende lerarenopleidingen, speelt vooral de werkonzekerheid mee. "De leerkrachten tuimelen van de ene interim-baan in de andere. Er wordt bijzonder veel flexibiliteit van hen gevraagd, terwijl de kans dat ze vastbenoemd worden, klein is." Maar dat is niet alles: "De leerkrachten worden misschien wel onvoldoende voorbereid op het vele administratieve werk, op het gebrek aan discipline, het vele contact met de ouders." Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) is alvast van plan om samen te zitten met de vakbonden en met de scholen. "Al denk ik niet dat er geraakt moet worden aan het systeem van de vaste benoemingen. We gaan nu in de eerste plaats voort onderzoeken waarom er zo veel mensen vroegtijdig het onderwijs verlaten", zegt de minister. (LEE)
Bron: Knack
Mening: In 2008 verlieten 1/4 jonge leraren (wat ik toch ook al een behoorlijk aantal vind) binnen de eerste 5 jaar het kleuter -en lageronderwijs. Vandaag verlaat 1/3 (=36%) van de jonge leraren binnen de 5 eerste jaar het kleuter -en lageronderwijs. De werkonzekerheid is voor de leraren de belangrijkste oorzaak om er een punt achter te zetten. Ze gaan van de éne interim-baan naar de andere maar vastbenoemd geraken zit er niet in. Natuurlijk is het wel zo dat men niet van de éne dag op de andere dag vastbenoemd raakt, dit vergt enige tijd (blijkbaar soms langer dan 5 jaar). Ik snap wel dat het frustrerend voor deze jonge kleuter -en lageronderwijzers moet zijn om je telkens in te zetten voor een klas en een school, in de hoop er te mogen blijven, en dan toch weer te horen krijgen niet vast aangenomen te worden. Blijven volhouden is de boodschap, volgens mij.
Geruststellend is dat het cijfer van de leerkrachten in het middelbaar stabiel blijft, jammer dat er geen getal op geplakt wordt in het artikel.
|