12th January 2011, 17:06
|
|
Administrator
|
|
|
|
't Is gebeurd
't Is gebeurd
Eigenlijk had Bart De Wever gisteren aan het begin van de aflevering al aangekondigd dat hij lang genoeg in het programma had gezeten. Hij zat net zoveel afleveringen in De allerslimste mens als Yves Desmet van De Morgen. 'En Yves Desmet is de reden dat ik hier ben', zei De Wever. 'Hij heeft geschreven dat ik een lafbek was als ik niet zou komen. Sindsdien heb ik maar één doel in mijn leven en dat is Yves Desmet hieruit spelen. Nu ik weet dat hij er al uit is, ben ik weg.' Het was lachend bedoeld, maar het bleken profetische woorden, want De Wever ligt uit het spel. Of hij nog terugkomt in de finale is onzeker, met vier deelnames.
Hier en daar wordt gefluisterd dat De Wever er zich gisteren opzettelijk liet uitglijden omdat het politiek niet langer te verdedigen was. De eerste twee opnames vonden plaats op 30 december. De onderhandelingen stonden toen op een laag pitje omdat de moeder van koninklijk bemiddelaar Johan Vande Lanotte ziek geworden was. Ook de opnames van zijn twee laatste deelnames vonden plaats voor de politiek drukte. Op maandag 3 januari zat iedereen te wachten op de nota van Vande Lanotte. Die werd pas laat op de avond bezorgd. Daarna nog blijven meespelen, zou moeilijk te verdedigen geweest zijn voor de partijvoorzitter van de N-VA. Beter is om subtiel een einde te maken aan het spelletje, zo wordt er gefluisterd.
Toch is het voor wie gisteren gekeken heeft een weinig waarschijnlijk scenario. Oké, het is opmerkelijk dat De Wever in de finale niets zinnigs wist te verzinnen over Couperus. Maar dat lijkt eerder te wijten aan een black-out, zoals De Wever bovendien zelf al aangaf, dan aan vals spel.
'Hij was in een killerstemming', merkte De Win op nadat ze het spel gewonnen had. Het is misschien wat sterk uitgedrukt, maar ook wij zagen een De Wever die erg gebrand was op de overwinning. Het was vooral Linda De Win die hem daar gisteren geen kans toe gaf. De Wever vroeg zich zelfs af 'of hij nog aan de beurt ging komen' toen De Win als een trein door de eerste ronde raasde. 'Ze rijdt heel onze gazon af.' Hij zat zichtbaar te popelen om zich te laten gelden, maar De Win sloeg genadeloos toe en De Wever werd het slachtoffer.
Ach ja, er zijn belangrijkere dingen in het leven dan een spelletje, denken we dan. Zeker voor een partijvoorzitter van de N-VA.
DS, 12-01-2011 (vdr)