10th January 2011, 13:32
|
|
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
‘IJzeren Rijn is dood'
‘IJzeren Rijn is dood'
BRUSSEL - De IJzeren Rijn is dood. Dat zegt CDU-politicus Uwe Schummer in de Rheinische Post. De Duitse regering ziet het niet zitten om het gedeelte tussen Roermond en Mönchengladbach opnieuw in gebruik te nemen. Het Duitse ministerie van Verkeer vindt de investeringen te hoog en kiest in plaats daarvan voor de opwaardering van het traject Venlo-Mönchengladbach.
In Nederland werd het nieuws met veel enthousiasme onthaald. De Nederlanders zijn tegenstander van de plannen om de aloude spoorverbinding tussen Antwerpen en het Roergebied in ere te herstellen. Ze vrezen voor overlast en aantasting van natuurgebied. Het opnieuw in gebruik nemen van de IJzeren Rijn is een Vlaamse wens. Het zou de lange en dure omweg langs de heuvelachtige Voerstreek, de zogenaamde Montzen-route, overbodig maken. In 2008 werd er tussen België en Nederland een akkoord bereikt om de lijn in 2018 weer in gebruik te nemen. Onder het Nederlandse natuurgebied De Meinweg zou een tunnel komen.
Het Duitse ministerie van Verkeer heeft onlangs de investeringsbehoeften tegen het licht gehouden. Daarbij kwam aan het licht dat de IJzeren Rijn een stuk duurder zou zijn dan de verbinding via Venlo. Die laatste verbinding zou ook een hogere goederencapaciteit hebben en meer mogelijkheden bieden voor personenvervoer. De eerstkomende twintig jaar zal er niet geďnvesteerd worden in de IJzeren Rijn.
DS, 10-01-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|