3rd January 2011, 11:48
|
Registered User
|
|
|
|
Ik sluit me aan bij de meesten van jullie: scholen inschakelen bij terrorismebestrijding vind ik een ontzettend slecht idee. Als je elke jongere die zich wat uitzonderlijk gedraagt of van gedrag verandert (en waarbij een gesprek geen effect heeft) bij de politie moet gaan melden zijn we echt wel erg stigmatiserend bezig. Bovendien stelt de minister deze maatregel niet alleen voor met betrekking tot scholen, maar ook tot jeugdbewegingen en dergelijke.
Op de duur ga je een soort van 'kliklijn' krijgen: die jongere gedraagt zich wat raar; telefoon naar de politie 'heb misschien een mogelijk toekomstige terrorist in mijn groep'. Dan is het vertrouwen van leerlingen in hun leerkrachten al snel zoek, wat net een tegendraads effect gaat hebben. Ik vind het gewoon een 'populistisch' idee van de minister.
Dit wil niet zeggen dat je als leerkracht, jeugdleider,... geen oor en oog moet zijn voor je leerlingen of leden. Integendeel zelfs, dit is een absolute basishouding voor elke persoon die met jongere werkt. Maar dat heeft niets met terrorisme te maken.
|