Enkele post bekijken
  #3  
Oud 22nd December 2010, 16:34
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
Citaat:
Ethiek is ver te zoeken waar geld het woord voert.

Met deze uitspraak ben ik het volledig eens, al zou ik ervan maken "ethiek is VAAK ver te zoeken waar geld het woord voert", omdat gelukkig niet altijd onethisch word gehandeld wanneer het rond geld draait.
Dat mensen steeds meer in schulden terecht komen is een zeer ernstige evolutie. Het probleem zit denk ik vooral in onze materialistische ingesteldheid. Wij leven in een maatschappij die zijn welvaart veel te sterk richt op de materiële kant, terwijl je perfect gelukkig kan zijn met minder materiële zaken.
Winkels spelen op die materialistische ingesteldheid in. Ze stimuleren ze zelfs nog door klanten bijvoorbeeld de kans te geven producten op afbetaling te kopen. Ergens kan je de winkels wel begrijpen, zij willen immers meer winst maken. Anderzijds komen daardoor wel steeds meer in armoede terecht. Ook de reclamebranche draagt een grote verantwoordelijkheid. Tot slot zal de economische crisis zeker ook een rol spelen in het stijgend aantal mensen die schuldbemiddeling aanvragen. Meer mensen zijn werkloos, maar ze moeten wel bijvoorbeeld de lening voor hun huis verder afbetalen.
Met citaat antwoorden