18th December 2010, 00:17
|
Registered User
|
|
|
|
Oorlogsslachtoffer
OORLOGSSLACHTOFFER
Vijfendertig jaar na het einde van de oorlog in Vietnam maakt Agent Orange nog altijd slachtoffers. Het ontbladeringsmiddel waarvan de Amerikaanse troepen duizenden ton over het oerwoud sproeiden, bevatte kankerverwekkende dioxines. Unicef schat dat alleen al in de stad Da Nang, waar een groot depot van Agent Orange stond, 56.000 van de 800.000 inwoners gebreken vertonen die te wijten zijn aan de vrijgekomen dioxines. Ze lijden aan kanker, hebben genetische misvormingen of een gebrekkige immuniteit. 16.000 van hen zijn kinderen. De Amerikaanse fotograaf Ed Kashi maakte beelden van hun dagelijks leven. Hij wil de wereld laten zien dat de gevolgen van oorlogen nog generaties lang kinderen treffen.
Mijn mening:
Het is absoluut schandalig dat er zulke middelen gebruikt zijn in de oorlog. De mensen toen hebben waarschijnlijk niet nagedacht over wat voor schade ze allemaal konden aanrichten.
De mensen die nu nog last hebben van deze sproeimiddelen worden eigenlijk nog altijd gestraft. Ze worden dagelijks geconfronteerd met de vreselijke oorlog van jaren geleden. Voor de kinderen is het ook heel erg. Zij hebben de oorlog niet meegemaakt, maar worden er wel door achtervolgd.
Ik vind het goed dat Unicef zich eens bezig heeft gehouden met de cijfers. Het is belangrijk denk ik dat mensen in de wereld zich bewust worden van de vreselijke dingen die gebeuren of gebeurd zijn, om ze in de toekomst hopelijk te vermijden.
Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101217_174
|