Enkele post bekijken
  #2  
Oud 16th December 2010, 22:56
Jennifer . Verhaegen Jennifer . Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 69
Meer klachten over agressieve politieagenten

Het aantal klachten over agressieve politieagenten is in vijf jaar tijd verdubbeld. Dat blijkt uit het jaarverslag van het comité P, het controle-orgaan van de politie.

Het Comité P, dat de politiediensten in ons land controleert, ontving vorig jaar 2.401 klachten, 2,7% meer dan het jaar voordien, leert Le Soir uit het rapport.

Eén op de zeven bleek gegrond. De klachten over onvriendelijke of zelfs agressieve agenten en agenten die weigeren om zaken op te tekenen, namen opnieuw toe. Ze zijn nu goed voor bijna 6 procent van alle klachten, dat is dubbel zoveel als 5 jaar geleden.

Respect en taalgebruik
Het Comité P heeft de 85 klachten van slachtoffers die in 2008 zijn binnengekomen, tegen het licht gehouden. Een kwart daarvan heeft te maken met 'problematische intermenselijke verhoudingen', zoals gebrek aan respect of ongepast taalgebruik. Volgens de controledienst gaat het eerder om individueel gedrag dan om organisatorische problemen.

Voorts zijn er klachten over 'het ter plaatse komen van de politie zonder daarbij tussenbeide te komen' of het zelfs helemaal niet opdagen van de politie na een oproep, het 'niet verstrekken van medische hulp', en over de objectiviteit van opgeroepen agenten.

Misbruik sirene
Een andere thema dat het Comité P aanhaalt, is het misbruik van de sirene en zwaailicht. De controledienst wijt dat probleem gedeeltelijk aan de onduidelijkheid in de wet, die niet expliciet bepaalt wanneer iets dringend is of niet.

De enquêtedienst van het Comité P voerde vorig jaar 259 gerechtelijke onderzoeken, een daling met 7,2% in vergelijking met 2008. (belga/tw/sps)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...ieagenten.dhtml

Ik denk dat sommige mensen bij de politie zich superieur voelen. Zij mogen mensen controleren op de wet en soms denken ze dan dat ze meer zijn. Waardoor ze soms ook denken dat ze meer mogen, zoals hun zwaailicht opzetten zodat zij overal beter doorkunnen zonder reden. Of zich onbeleefd gedragen tegen andere omdat ze zich meer voelen. Dit is natuurlijk niet voor alle agenten zo. Het is wel jammer dat er zo'n mensen zijn bij de politie, want het is toch de bedoeling dat zij mensen verder helpen en tussenkomen waar nodig.

Langs de andere kant kan ik er wel inkomen dat de politie wat agressiever uit de hoek komt omdat ik denk dat men nu in meer gevaarlijkere situaties moet tussenkomen. Soms is het ook zo dat mensen voor het minste naar de politie bellen en dan kan ik er ergens wel inkomen dat ze niet meer op het minste willen reageren en gaan kijken. Maar eigenlijk is het wel hun job om alle oproepen na te gaan. Want je weet nooit dat het dan juist wel eens serieus is.
__________________
Life is too precious & short to worry about the stupid crap. Have fun, party, dance all night, fall in love. Say anything you want to say, do what you want to do & regret nothing.
Met citaat antwoorden