Onderwerp: Wie wint de Ronde?
Enkele post bekijken
Oud 15th July 2005, 21:55
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Tour is al sinds 2 juli gedaan'

,,Tour is al sinds 2 juli gedaan''

,,Of de Tour gedaan is? Is dit een ernstige vraag? De Tour is al gedaan sinds 2 juli. Toen Lance Armstrong de tijdrit in Noirmoutier won.''

Jean-Luc Vandenbroucke kan niet duidelijker zijn. De ex-renner, ex-ploegleider en organisator van de Franco-Belge, is in de Tour aanwezig als commentator voor de RTBf. Volgens hem is de tegenstand die Armstrong de voorbije jaren tegen zich kreeg niet ernstig te nemen.

,,Ullrich en Klöden worden naar voor geschoven als rivalen'', zegt de Moeskroennaar. ,,Twee renners die slecht uit de winter komen, nooit klaar zijn in april, en dan in mei en juni alsnog proberen fit te geraken voor de Tour. Toen Ullrich in de bergen van de Ronde van Zwitserland verloren werd gereden, wist ik het al. Dit wordt weer niks, dacht ik. Vorig jaar won Ullrich in Zwitserland. Maar Fabian Jeker was zijn belangrijkste tegenstander. Wie in godsnaam is Fabian Jeker. Vinokourov: dat is een coureur. Is goed in Parijs-Nice, wint Luik-Bastenaken-Luik, en staat er ook in de Tour. Ik ben nog iemand van de oude school, die oude waarheden belijdt. Een daarvan is: in de winter leg je de basis voor een goed seizoen.''

Vandenbroucke is wel positief over de Belgische prestaties tot dusver. ,,De twee Belgische ploegen haalden samen vier overwinningen binnen'', zegt hij. ,,Jammer dat Boonen vandaag op zo'n manier de Tour moet verlaten. Maar in België hebben veel jonge renners op televisie herhaaldelijk landgenoten in beeld gezien. Dat biedt hen perspectief, brandt hen vooruit. Vandaag zou Merckx zich in de belangstelling kunnen fietsen.''

Vandenbrouckes woorden waren nog niet koud of Axel Merckx ging met twaalf anderen in de aanval

15/07/2005 (rivw)

©Copyright De Standaard