Enkele post bekijken
  #9  
Oud 11th December 2010, 19:38
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door Femke.Van.Dyck
@ Kenny: het is inderdaad goed dat die leerkracht zijn leerlingen heeft kunnen aanzetten tot lezen.
Maar we stoten hier weer op het vak NEDERLANDS! Je kan het lezen niet in alle lessen integreren!

Dat is net wat ik niét bedoelde.

Citaat:
En waarom moeten leerlingen dan tijdens de les Nederlands 'verplicht' boeken lezen? Dan leer je het hen toch wel aan... Ze moeten dus moeite doen en er tijd in steken anders zullen ze slechte punten scoren.

Wat ik dus al de hele tijd bedoel is dat je wel kan eisen dat je leerlingen boeken lezen, maar dat dat geen garantie is dat ze ook gaan lezen als er géén taak aan vast hangt.

Citaat:
Daarom lijkt het mij nuttig een 'nieuw' vak (voorbeeld: EMCV op niveau van middelbare leerlingen) te integreren in het onderwijs. Hier kan je het lezen van boeken stimuleren en hen ook bijpassende opdrachten geven. (Als vervanging van de klassieke boekbesprekingen).

Dat bestaat al: het leerplan Nederlands 1e graad handelt over genietend lezen. Dus leerlingen leren genieten van te lezen. De praktijk leert ons dat het niet werkt, toch niet op grote schaal.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden