11th December 2010, 20:29
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 86
|
|
@ Kenny: het is inderdaad goed dat die leerkracht zijn leerlingen heeft kunnen aanzetten tot lezen.
Maar we stoten hier weer op het vak NEDERLANDS! Je kan het lezen niet in alle lessen integreren!
Je kan dat toch niet aanleren via een vak. Je kan hoogstens wat argumenten geven waarom lezen nuttig is, maar dat is verre van een garantie op succes. Leerlingen laten lezen vereist een attitudeverandering: moeite doen en tijd vrijmaken voor iets waarvan je niet op voorhand weet of het zal opbrengen.
En waarom moeten leerlingen dan tijdens de les Nederlands 'verplicht' boeken lezen? Dan leer je het hen toch wel aan... Ze moeten dus moeite doen en er tijd in steken anders zullen ze slechte punten scoren.
Daarom lijkt het mij nuttig een 'nieuw' vak (voorbeeld: EMCV op niveau van middelbare leerlingen) te integreren in het onderwijs. Hier kan je het lezen van boeken stimuleren en hen ook bijpassende opdrachten geven. (Als vervanging van de klassieke boekbesprekingen). Je kan er maatschappelijke thema's aankoppelen. Dirk Bracke is hier écht ideaal voor (weliswaar voor eerste graad). Maar je kan hier heel wat mee doen. Bovendien gaan de leerlingen dit vak als prettig ervaren daar er in de lessen niet zo zeer wordt 'lesgegeven' maar waar de leelringen door eigen inbreng kunnen laten weten wat zij interessant vinden.
|