Enkele post bekijken
Oud 11th December 2010, 14:38
marie.vanhoof marie.vanhoof is offline
Registered User

Ik deel de mening van Femke. Lezen zou inderdaad geďntegreerd kunnen worden in het leerplan. Door interessante boeken e.d. te lezen, leer je veel bij op verschillende vlakken. Ik herinner me ook nog een reden waarom leerlingen niet zo graag lezen vanuit mijn middelbare school.

Wij moesten de zogenaamde 'boektoppers' lezen. Deze serie bestond telkens uit vijf boeken. De meeste leerlingen vonden het echter niet leuk dat ze enkel hieruit mochten kiezen, hoewel er toch interessante boeken tussen zaten. Vanaf het vijfde jaar, kregen we een genre opgelegd (bv. thriller) en mochten we zelf een boek kiezen. We moesten wel nog de goedkeuring van onze leerkracht vragen, maar meestal werd het boek goedgekeurd. Het is veel leuker wanneer je een boek mag lezen dat je zelf hebt gekozen, dan wanneer je wordt gedwongen om een boek te lezen.

Wij hebben bij vakken zoals biologie of aardrijkskunde nooit veel boeken of artikels gelezen. Dit vond ik zeer spijtig, want dit maakt het des te interessanter. Ik hoop dat we iets kunnen doen aan het feit dat jongeren niet graag lezen.
Met citaat antwoorden