11th December 2010, 12:56
|
Lotte
|
|
|
|
Compromis bereikt op klimaattop
BRUSSEL - Op de VN-klimaattop in Cancún hebben de delegaties tijdens een voorbereidende vergadering ingestemd met een compromisvoorstel van Mexico. Mogelijk kan het om een doorbraak gaan in dossiers zoals de uitstoot van broeikasgassen, de strijd tegen ontbossing en de begrenzing van de opwarming van de aarde.
De tekst is aanvaard, ondanks de tegenkantingen van Bolivia. Er is de voorbije twaalf dagen gewerkt aan de tekst, die de weg vrijmaakt voor een nieuw klimaatakkoord, in opvolging van het Kyoto-protocol. Het zag er echter lang naar uit dat het niet tot een compromis zou komen.
Het Mexicaanse compromisvoorstel, dat bijna unaniem de steun kreeg van de deelnemende landen, moet wel nog officieel worden goedgekeurd in plenaire zitting.
Het Mexicaanse conferentievoorzitterschap stelde de tekst van een 30-tal pagina's vrijdagavond voor. het document werd vrijdagnacht behandeld door de 192 deelnemende landen.
De tekst stipuleert dat landen de opwarming van de aarde onder de 2 graden zullen houden en port de landen aan om het "ambitieniveau" op te krikken inzake de vermindering van schadelijke uitstoot. Verder is er sprake van de oprichting van een "Green Climate Fund" waarbij de rijke landen geld sluizen naar de arme naties voor hun strijd tegen de opwarming.
Aan de VS wordt de toegift gedaan dat de klimaatbeloftes van de groeilanden bijkomend internationaal onderzocht zouden worden. Voorts neemt de tekst akte van de beloften gemaakt op de geflopte top van een jaar eerder in Kopenhagen.
De tekst een einde moet maken aan de impasse over de opvolging van het Kyotoprotocol. Japan en Rusland weigerden tot nu toe nieuwe engagementen voor de periode na 2012. Nu zou er gewerkt worden aan een engagement om "zo snel mogelijk" Kyoto over 2012 te tillen.
Volgens Greenpeace kan het voorstel een fundament zijn voor een nieuw globaal klimaatakkoord.
Bron: De Standaard online, zaterdag 11 december 2010, 11u03
Bron: BELGA
Auteur: wle
Eigen mening:
Toch nog een teken van hoop!
Het is positief dat het voorstel van Mexico op een voorbereidende vergadering bijna unaniem aanvaard werd.
Dus we kunnen wel stellen dat het einde van het Kyoto nog niet nabij is.
Ik denk dat dit een mooi begin is maar dat we nog niet te snel victorie mogen kraaien.
Niet onbelangrijk, ik vind bijvoorbeeld nog geen kadering terug voor de bescherming van de tropische bossen,
ook al is dit een voorstel dat nog maar in zijn kinderschoenen staat.
Een "Green Climate Fund" waarbij de rijke landen geld sluizen naar de arme naties voor hun strijd tegen de opwarming, vind ik een mooi en idealistisch plan,
maar of dit daadwerkelijk zo ver komt vraag ik mij af.
Het aansporen van landen om hun schadelijke uitstoot te verminderen is een niet onbelangrijk deel dat opgenomen werd in de tekst.
|