10th December 2010, 17:52
|
Registered User
|
|
|
|
Julian Assange in isoleercel
Julian Assange, de oprichter van WikiLeaks die sinds dinsdag in Londen in de gevangenis zit, is in een isoleercel ondergebracht, zo is vrijdag van een van zijn advocaten, Jennifer Robinson, vernomen. De gevangenis van Wandsworth heeft deze beslissing 'voor zijn eigen veiligheid' genomen, zei Robinson.
'We hadden onze bezorgdheid te kennen gegeven over eventuele veiligheidsproblemen', maar we hadden niet gevraagd dat hij in een isoleercel zou worden geplaatst, aldus de advocate. Volgens de Britse krant The Guardian 'toonden gevangenen veel belangstelling'voor Assange en besliste de gevangenis daarom om hem donderdag naar een isoleercel over te brengen. 'Hij heeft geen verstrooiing, hij heeft moeilijkheden om te telefoneren, hij is alleen', zei Robinson.
Laptop
Assange heeft een laptop gevraagd om zijn verdediging voor te bereiden, voegde de advocate eraan toe. De computer zou een beperkte toegang tot het internet hebben. Volgens Robinson is de Australiër "gefrustreerd omdat hij niet kan antwoorden' op beweringen over de computeraanvallen op websites die WikiLeaks vijandig gezind zijn. 'Hij heeft me gezegd dat hij daar absoluut niet bij betrokken is.'
Seksuele misdrijven
Assange wordt verdacht van een seksueel misdrijf in Zweden, dat zijn uitlevering vraagt. Zijn aanhouding valt samen met de onthulling van diplomatieke communicatie van de Verenigde Staten door WikiLeaks. De onthullingen brachten een schok teweeg in de diplomatie.
Bron: De Standaard 10/12/2010
Eigen mening
Ik vind het allemaal heel vreemd. Er is al veel commotie ontstaan, maar los daarvan zijn er nog andere zaken die mij aan het denken zetten. Ik denk dat heel veel belangrijke mensen Assange liever niet meer op deze wereld zouden zien rondlopen. Deze man heeft de laatste jaren constant ondergronds moeten leven. Assange 'woonde' niets voor niets in luchthavens (hij had geen vaste woonplaats meer). Hij had bang om in de handen te vallen van de Amerikaanse veiligheidsdiensten. Het is niet echt bekend, of het wordt niet gezegd, maar ik denk dat de miljard/biljardairs Assange dood willen hebben/stil willen krijgen. Dit zijn mensen waarover je nooit iets hoort in het nieuws maar wel diegene met het grootste kapitaal, ze zijn een beetje bang dat er té veel informatie aan het licht gaat komen met wikileaks...
|