Enkele post bekijken
Oud 8th December 2010, 19:51
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User

Rechters kunnen drinkende chauffeurs voortaan alcoholslot opleggen

08/12/10, 18u07

Chauffeurs die betrapt zijn op rijden onder invloed van alcohol kunnen voortaan door de rechter verplicht worden om een alcoholslot in hun voertuig te plaatsen. De wet die dat mogelijk maakt, wordt morgen van kracht.

Volgens de Federale Overheidsdienst Mobiliteit is België een van de eerste landen die de toepassing van het alcoholslot wettelijk heeft geregeld.

Een alcoholslot is een ademtoestel in de wagen dat ervoor zorgt ervoor dat het voertuig enkel kan starten als de chauffeur onder de grens van 0,2 promille blijft. De rechter kan nu een dronken chauffeur verplichten om zo'n toestel in de wagen te installeren.

Rijden voor het werk
Tot nu toe konden rechters enkel boetes uitspreken of een rijverbod opleggen. Veel overtreders riepen echter voor de rechter in dat ze voor hun werk moesten kunnen blijven rijden. Met het alcoholslot krijgt de rechter nu de mogelijkheid om zijn uitspraak te verfijnen. De rechtbank kan de chauffeur in kwestie verplichten om één tot vijf jaar - of in extreme gevallen zelfs levenslang - met een alcoholslot te rijden.

Wie tot een alcoholslot veroordeeld is en toch zonder de weg op gaat, riskeert een gevangenisstraf en/of een (al dan niet levenslang) rijverbod. (belga/eb)

BRON:
De Morgen
8/12/2010

MIJN MENING:

Ik vind dit een zeer goede zaak. Het is geen publiek geheim dat vele ongevallen gebeuren omdat een bestuurder dronken achter het stuur zit. Vaak beseffen de dronken chauffeurs niet dat ze een gevaar op de baan zijn en rijden ze roekeloos. Als de rechter beslist dat een dronken bestuurder niet meer mag rijden kan dit echter beteken dat de bestuurder zijn job niet kan uitoefenen of de grote afstand naar zijn werk niet meer kan overbruggen. In deze gevallen is een alcoholslot een goed alternatief. Je kan je auto namelijk niet starten zonder vooraf een test af te leggen. Ook is het niet mogelijk de test te vervalsen door iemand anders te laten blazen.
Ik vind het alcoholslot dus een goed alternatief voor bestuurders die meermaals dronken achter het stuur hebben gezeten en een gevaar vormen voor zichzelf en anderen.
Met citaat antwoorden