Enkele post bekijken
Oud 8th December 2010, 13:05
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Bart.Wielockx

In België kampt 13 procent van de jongens en 10 procent van de meisjes met obesitas.

Daarnaast zou het nuttig zijn om extra uren lichamelijke opvoeding te voorzien in middelbare scholen. Hierdoor zullen de jongeren meer aan sport doen wat alleen in hun voordeel zal zijn. Daarnaast kunnen ze snoepautomaten en frisdrank weghalen in de middelbare scholen om zo de leerlingen een gezondere levensstijl aan te leren.

Dit zijn inderdaad schrikwekkende cijfers. Maar als je weet dat ongeveer 47% van de volwassenen aan overgewicht lijdt, kan je een link leggen. In bepaalde gevallen kan het immers 'de schuld' van de ouders zijn dat hun kind aan overgewicht (of zelfs obesitas) lijdt. Vaak zijn zij het immers die niet het goede voorbeeld geven. Ze koken bijvoorbeeld te weinig gezonde maaltijden wegens tijdsgebrek (zoals Sien Verschueren hieronder al aanhaalde) of ze weten gewoonweg niet wat gezond koken nu net inhoudt.

Het weghalen van snoep- en frisdrankautomaten is in theorie een goed idee, maar ik denk dat jongeren genoeg manieren hebben om hieraan te komen. Dan nemen ze het volgens mij gewoon thuis uit de kast.

Oké, die extra uren lichamelijke opvoeding kunnen een goed idee zijn, maar dit gaat ook alleen maar helpen als je de jongeren hierdoor aanspoort om ook als naschoolse activiteit aan sport te doen. Een kind dat op school bijvoorbeeld 4 uur sport, maar de rest van de week ongezond eet, zal niet echt vermageren. Daarom vind ik het ook belangrijk dat men op school aandacht besteed aan gezonde voeding. Dit kan het best al in de kleuterklas gebeuren. Bovendien is het misschien ook een goed idee om een infoavond over gezonde voeding voor ouders te organiseren.
Met citaat antwoorden