Artikel:
1 op 7 Europese jongeren is te dik
07/12 De Belgische jongeren lijken toch niet bijster gezond te zijn. Uit een nieuw rapport van de Europese Commissie en de OESO blijkt immers dat steeds meer adolescenten in ons land kampen met overgewicht. Ze hebben hierdoor aanzienlijk meer kans op cardiovasculaire aandoeningen of kanker.
In België kampt 13 procent van de jongens en 10 procent van de meisjes met obesitas. Ook drinken en roken ze regelmatig. 32 procent van de 15-jarige jongens en 22 procent van hun vrouwelijke leeftijdsgenoten zegt zeker al 2 keer dronken te zijn geweest.
De resultaten zijn op Europees niveau niet veel beter. Meer dan de helft van de totale EU-bevolking zou te veel wegen. Eén op zeven jonge Europeanen - tussen de 11 en 15 jaar - lijdt aan obesitas. In Zuid-Europese landen gaat het zelfs om één op de vijf jongeren.
Uit het rapport blijkt ook dat hartziekten de belangrijkste doodsoorzaak is in de Europese Unie. Maar liefst 40 procent van de inwoners sterft hieraan.
bron:
http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...-is-te-dik.aspx
motivatie/mening:
Als je dit artikel vergelijkt met dat van de Standaard zie je dat men in de Gazet van Antwerpen meer kijkt naar de cijfers van België. Wat wel opvalt is dat de kranten wel de zelfde procenten hebben. Toch gaat mijn voorkeur uit naar de Gazet van Antwerpen omdat deze toch schokkender is omdat de nadruk hier op België ligt.
Ik denk dat het vrij logisch is dat de laatste jaren de kinderen steeds molliger worden. Dit komt volgens mij door al de reclame en de opvoeding die steeds losser wordt. De reclame beïnvloed ons als volwassene mens al heel vaak dus bij kinderen zal dat in mijn ogen nog vaker voorkomen, en door dat de opvoeding minder streng is dan vroeger zullen ze ook sneller krijgen wat ze willen. Ook hebben de ouders steeds minder tijd dankzij hun carrière en hobby's om voor de kinderen te zorgen. Met als gevolg dat men sneller naar het fastfoodrestaurant rijdt.