BRUSSEL - Uit het driejaarlijks PISA-onderzoek van de OESO naar de leervaardigheid van 15-jarigen blijkt dat België bij de wereldtop blijft behoren qua leesvaardigheid en wiskunde. Voor wetenschappelijke geletterdheid behoort België bij de subtop.
De Belgische scholieren staan op de achtste plaats voor wat leesvaardigheid betreft. Voor wiskunde scoort België boven het gemiddelde met een vierde plaats. Opvallend is dat vooral de Aziatische landen op alle vlakken hoog scoren.
In 2009 namen 4.496 Belgische vijftienjarigen uit 158 scholen deel aan de test. Tijdens het recentste onderzoek werd vooral leesvaardigheid diepgaander bestudeerd.
Voor leesvaardigheid moesten jongeren van 15 jaar een geschreven tekst analyseren. België behaalde een score van 506 punten. Het gemiddelde van alle leerlingen die wereldwijd deelnamen was 500. In de rangschikking voor leesvaardigheid staat België daarmee op de achtste plaats. Als rekening gehouden wordt met partnerlanden van de OESO zakt ons land wel naar de elfde plaats.
Shanghai, Korea, Finland, Hongkong, Singapore en Canada vormen de topgroep. Nieuw-Zeeland, Japan, Australië en Nederland deden het niet significant beter dan Vlaanderen.
'Ik merk een aantal knipperlichten zoals de opkomst van Azië en de afzwakkende resultaten van de hoogst scorende groep', zegt Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A). 'We moeten wakker blijven en een tandje bijsteken. Een hervorming van het secundair onderwijs dringt zich op.'
'Ondanks het fantastisch resultaat gaan we er op achteruit. We moeten onze kinderen graag leren lezen en onderzoeken hoe we dit kunnen bevorderen. Daarnaast stel ik vast dat de sociaal economische thuissituatie belangrijk blijft. Ons onderwijs pakt de zwakkere leerlingen niet mee. Daarom dringt een hervorming van het secundair onderwijs zich op. We mogen niet te vroeg selecteren. In Vlaanderen wordt op 12 jaar gekozen, in Finland pas op 16 jaar. Het onderscheid tussen ASO, TSO en BSO moet worden herzien.'
Datum: 07/12/2010
Bron: De Standaard
Eigen mening:
België is sterk op het vlak van onderwijzen. Ik ben dus ook zeer blij dat ik in dit systeem onderwijs heb gevolg en nog steeds volg. Ook vind ik het een leuk vooruitzicht om als toekomstig leerkracht in een sterk systeem mee te mogen draaien.
Maar ik vind het niet niet kunnen dat de zwakkere leerlingen weinig kans maken.
Ik ben er dus volledig mee akkoord dat deze problematiek besproken zal worden. Hopelijk zal er snel een plan worden uitgewerkt om het onderwijs in België voor iedereen zo goed te laten verlopen. Want iedereen heeft recht op goed en aangepast onderwijs.