Enkele post bekijken
Oud 6th December 2010, 13:41
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User

Om eerlijk te zijn sta ik niet echt te kijken van de uitslag van dit onderzoek. Kinderen, en vooral kleine kinderen, zijn natuurlijk erg veel werk en brengen erg veel stress met zich mee. Zelf heb ik er (gelukkig) nog geen ervaring mee maar ik kan me erg goed voorstellen dat het een hele omschakeling is als er ineens een kleine in huis bij is gekomen. Nachtelijke huilpartijen, broek vol met ontlasting, eventuele moeilijk etende baby’s en gedurende de eerste paar jaar om de haverklap nieuwe kleren moeten kopen zijn nou niet echt dingen die mij leuk in de oren klinken. En als je door deze eerste paar jaar heen bent en je kind gaat naar de middelbare school komt er nog veel meer bij kijken. De kosten stijgen je boven het hoofd uit en als je een beetje pech hebt heeft je kind (en hierdoor jijzelf ook) erg veel last van de puberteit.

Ik kan me erg goed voorstellen dat mensen zich graag voort willen planten en het word natuurlijk ook als normaal gezien om wel kinderen te krijgen. Naar mijn idee is het krijgen van kinderen erg geromantiseerd en word het ook als te vanzelfsprekend gezien. Als je uiteindelijk met een partner gaat samenwonen verwachten mensen bijna meteen dat er redelijk snel een kleine aan zal komen. Hierdoor leeft bij veel mensen waarschijnlijk inderdaad het idee dat een kind hen wel gelukkiger zal maken en als je met iemand praat die een kleine heeft hoor je vaak ook niets dan goeds en krijg je uitgebreid te horen hoe schattig de bengel wel niet is.

Dat uit het onderzoek ook bleek dat ouders wat gelukkiger worden als de kinderen uit huis zijn kan ik me ook wel enigszins voorstellen. Ze hebben dan weer veel meer tijd voor elkaar, wat ze erg lang niet gehad hebben, en hebben ook meer ruimte en rust in huis. Vaak als kinderen oud genoeg zijn om het huis uit te gaan kunnen de ouders ook al vrij snel stoppen met werken en met pensioen gaan. Misschien dat dit die uitkomst ook wel enigszins beïnvloed.

Zelf hoor ik, tot nu toe in elk geval, nog bij de kleine groep die niet zit te springen om kinderen. Wie weet dat dit nog wel verandert maar voorlopig kan ik me volledig aansluiten bij het idee dat het krijgen van kinderen je op gebied van vrijetijdsbesteding en op financieel gebied erg beperkt.
Met citaat antwoorden