Enkele post bekijken
Oud 6th December 2010, 13:09
Kimberly.Bossaerts Kimberly.Bossaerts is offline
Registered User

14-jarige seriemoordenaar riskeert 'maximum 3 jaar cel'

Met de arrestatie van Edgar Jimenez, of 'El Ponchis', komt er een einde aan de klopjacht op wellicht een van de jongste seriemoordenaars die in dienst was van de Mexicaanse drugkartels. Of de knaap een zware straf boven het hoofd hangt, valt echter nog te bezien. Na een urenlange hoorzitting verklaarde een rechter dat Jimenez wellicht onder het jeugdrecht valt, en maximaal drie jaar effectieve celstraf kan krijgen.

© reuters
Ik werd bedreigd met de dood als ik niet meewerkte, en ik was onder invloed van marihuana
Edgar Jimenez, 'El Ponchis'Jimenez werd vorige donderdag door het Mexicaanse leger gearresteerd op een vliegveld nabij Cuernavaca, zo'n 100 km ten zuiden van Mexico City, terwijl hij aan boord van een vliegtuig naar Tijuana wou gaan. Hij wou vanuit die grensplaats in het gezelschap van zijn zus verder reizen naar het Amerikaanse San Diego, waar zijn moeder woont.

Folterbeelden op gsm
Toen de tiener vrijdagochtend een verklaring aflegde, gaf hij toe dat hij minstens vier tegenstanders van een kartel onthoofdde, op bevel van de plaatselijke bendeleider en onder invloed van marihuana. "Men bedreigde me met de dood als ik niet meewerkte aan de executies", vertelde hij aan de openbare aanklager. Volgens de autoriteiten droeg de jongen twee gsm's bij zich met beelden van slachtoffers terwijl die werden gefolterd.

Hoewel de bendes wel vaker jonge tieners rekruteren voor de gewapende strijd, is Jimenez' verhaal ongetwijfeld een van de meest schokkende. De jongen zegt dat hij op zijn elfde al ontvoerd werd door de kartels en voor hen moest beginnen werken. Bij zijn werk als 'hitman' voor de drugsbendes ging 'El Ponchis' in elk geval nietsontziend te werk. Hij onthoofdde zijn slachtoffers en sneed ook hun genitaliën af.

Online video's
Jimenez werd eerder al eens opgepakt, samen met zes andere vermoede huurmoordenaars van het kartel. In online video's zouden de bendeleden toegegeven hebben dat ze verantwoordelijk waren voor de moord op verschillende mensen die aan bruggen in Cuernavaca werden gehangen. Dat ontkent Jimenez nu echter. "Ik heb mensen hun keel overgesneden, maar ik heb nooit iemand aan een brug opgehangen", gaf hij aan de pers te kennen.

Volgens lokale media in Mexico ging de betrokkenheid van de jongen in de bende echter ver. Hij zou de moorden hebben gepleegd met hulp van zijn zussen, die hun charmes gebruikten om de slachtoffers naar afgelegen plekken te lokken. "We kregen 2.500 tot 3.000 dollar (zo'n 1.800 tot 2.250 euro) per moord", vertelde Jimenez aan journalisten.

Drugsoorlog na dood leider
Cuernavaca, een stad waar veel rijke Mexicanezn een tweede woning hebben, is het toneel van een nietsontziende strijd tussen drugssmokkelaars sinds vorig jaar de leider van het Arturo Beltran Leyva-kartel werd gedood door het leger. Sindsdien proberen verschillende fracties controle over de regio te krijgen. (hlnsydney/tw)

Bron: Het laatste nieuws

Eigen mening: Ik vind het onbegrijpelijk dat drugsbendes zo'n jonge kinderen opzoeken om hun vuile werk op te knappen. Deze jongeren zijn veel te beïnvloedbaar en ik vind dit echt niet kunnen. Waarschijnlijk zal hij dan ook wel verslaafd zijn aan de drugs en was dit de eninge manier voor hem om aan geld te komen om deze verslaving te bekostigen. Wel vind ik dat het logisch is dat men hem voor een jeugdrechter plaatst.
Met citaat antwoorden