Enkele post bekijken
Oud 5th December 2010, 15:11
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User

Wanneer je rekening tracht te houden met alle berichten die je vindt over voeding en gezondheid, dan zie je al gauw door het bos de bomen niet meer. Volgens mij is er maar 1 regel. Eet gevarieerd, eet waar je zin in hebt, maar met mate. Vermijd teveel suikers, vetten en zout en hou zoveel mogelijk rekening met de voedingsdriehoek. Volgens mij kan er dan al weinig fout gaan. Al dan niet biologisch, dat maakt volgens mij niet zoveel uit. In het verleden heb ik al een paar keer de proef op de som genomen en het enige waar ik verschil in merkte, was mijn rekening aan de kassa. Biologisch blijkt toch net iets duurder te zijn.

Het is wellicht een klassieker, maar vroeger bestonden er bv. geen probiotische drankjes, noch "light" produkten. Wanneer ik mijn vader hoor vertellen, dan schrok men er toen niet van terug om een boterham te smeren met spekvet en er nog zout op te strooien ook. De luxe die men zich veroorloofde was vlees op zondag en een gebraad met kroketjes met kerstmis. Verder werd er sober gegeten en altijd vers, meestal zelf gekweekt. Op deze manier hebben mijn overgrootouders een respectabele leeftijd bereikt.

Nu we voor de feestdagen staan, moet het weer allemaal veel en vooral exclusief zijn. We willen uitpakken met Canadese kreeft, struisvogelfilet, exotische vruchten enz. We vergeten daarbij de rijkelijke sauzen niet en de nodige alcoholische dranken. Straks zijn de meesten onder ons weer enkele kilo's rijker, die er dan weer zo snel mogelijk af moeten. We verwachten wondermiddeltjes die de extra centimeters laten verdwijnen en die het lome gevoel wegnemen. De producenten van de probiotische drankjes, de "light" produkten, de ontbijtgranen "met extra vitamienen", de fruitsappen "zonder toegevoegde suikers" enz. kunnen zich al in de handen wrijven. Dat ze er ook soms gevaarlijke rommel aan toevoegen (bewaarmiddelen, kleur-, smaak- en geurstoffen), dat vermelden ze liefst in minuscule lettertjes. Wanneer het je - als modale consument - al lukt om de ingrediëntenlijst te ontcijferen, dan moet je dikwijls constateren dat je er nog niet alles van begrijpt.

Met dit alles in het achterhoofd, kan men - naar mijn mening - niet streng genoeg zijn met, enerzijds de wetgeving en anderzijds de controle op voedingsmiddelen.
Met citaat antwoorden