Enkele post bekijken
  #4  
Oud 4th December 2010, 16:39
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
Ik las dat Melissa het volgende schreef:
Citaat:
Het is belachelijk dat mogelijke criminelen vrijgelaten kunnen worden door een paar woorden die wel of niet op papier staan. Het zou niet de eerste keer zijn dat er zo mensen vrijkomen. Ze laten nog liever zulke mensen op vrije voeten dan dat ze een procedurefoutje door de vingers zien.


Ik ben het hier niet mee eens. Procedureregels zijn er om de rechten van verdachten te beschermen. Iedereen heeft immers rechten, ook al wordt men verdacht van zware criminele feiten (ik spreek bewust van verdachten en niet van criminelen, aangezien het hier gaat om mensen die niet veroordeeld zijn).
Wanneer er geen rekening zou worden gehouden met deze regels, zou elke onderzoeksrechter zomaar zijn gang kunnen gaan. Een eerlijk gerecht zou dan nog maar ver te zoeken zijn.
Misschien heb je wel gelijk dat bij verdachten van zware criminele feiten een vrijlating niet meteen de beste oplossing is. Mogelijk is het beter de onderzoeksrechter te sanctioneren. Maar dan is de vraag hoe ver je daar in kan gaan: iedereen maakt immers fouten, ook onderzoeksrechters.
Met citaat antwoorden