28th September 2004, 20:58
|
Registered User
|
|
|
|
Ik heb eerst het artikel van "Knack" gelezen, dat hierboven was aangeduid met een link.
Nu zelf ben ik geen voorstander om Frans al vanaf de kleuterklas te geven.
OK, ik ben dan wel aan het studeren voor leerkracht in de lagere school, maar het heeft toch wel invloed op ons, ik vind dus ook dat wij (toekomstige leerkracht) er ook ons zegje in mogen doen!
Wanneer men Frans al aan kinderen gaat geven in de kleuterklas is men bijna verplicht om ook vanaf het eerste leerjaar al Frans te geven,anders gaat het Frans dat gegeven is in de kleuterklas verloren, d.w.z. dat leerlingen meer tijd en energie zullen moeten steken in het leren en verwerken van Frans. Dit komt dan bovenop al hun andere taken en dergelijke.
Dit wil ook zeggen dat andere vakken een deel van hun tijd zullen moeten inleveren, dit zullen dan de vakken worden zoals knutselen, bewegingsopvoeding enz. En dit zijn dan de vakken die de kinderen echt wel leuk vinden!
Kinderen hebben het "spelen" echt wel nodig. Altijd maar leren is zeker voor nog zo'n jonge kinderen echt niet goed! (volgens mij!)
En men kan dan Frans ,zoals men in het artikel van Knack zei , wel op een zeer aangename manier geven, maar men zal altijd iets moeten bijleren, of dit nu op een aangename, speelse manier gebeurt of niet, het doel is hetzelfde: Frans leren.
Ook vind ik niet dat wij (als Vlamingen) ons niet altijd moeten aanpassen. Wanneer kinderen bij ons al Frans krijgen in de lagere school vind ik dat ook de Waalse kinderen ook Nederlands moeten leren in de kleuterschool.
Dit is natuurlijk mijn mening! Andere meningen zijn welkom!
|