Citaat:
Orgineel gepost door Tom.Vlaminck
Ik moet mijn mening hier toch lichtjes in herzien.
Het is ergens toch wel begrijpelijk dat mensen dit als beledigend aanzien, als dit een gevoelig punt is voor hun geloof. Als mensen streng gelovig zijn kan dit wel beledigend overkomen. Maar ik blijf ook wel van mening dat een mopje wel gemaakt moet kunnen worden, wat is het leven nog waard als er niet meer gelachen kan worden?
|
Lachen en lachen is twee, denk ik dan.
De grens tussen 'het kunnen relativeren' en 'het aanvoelen als een belediging' verschilt in mijn ogen van situatie tot situatie en persoon tot persoon. Eveneens de reactie is hiervan afhankelijk. Misschien kwets ik iemand, misschien zorg ik er voor dat iemand zelfvertrouwen verliest of misschien maak ik wel iemand heel erg agressief...
Kan ik in het algemeen zeggen of deze moppen kunnen of niet? Nee, dat denk ik niet. Ik kan niet spreken vanuit de ogen van de betrokken personen, wel vanuit mezelf.
Humor aanzie ik ook als een noodzakelijke factor in de samenleving, net als relativeringsvermogen. Maar dat wil niet zeggen, dat dit bij iedereen zo is. Als ik twijfel of een grap nét wel of niet kan, dan opteer ik toch voor stil te zwijgen, zeker als ik mensen er mee raak die ik niet persoonlijk ken.
Het risico om iemand te kwetsen of zelfs geweld, agressie te creëren, is het in mijn ogen niet waard om eens een secondje te lachen.
Als je een mopje maakt over iemand uit je omgeving, kan je misschien al enigszins de reactie inschatten en zo niet, heb je ook de mogelijkheid om het te gaan rechtzetten. Doe dat maar eens met een moslim die jou in Antwerpen heeft zien rijden met varkensvlees aan je spiegel...