Van mij mag hij deelnemen hoor, alleen wringt er bij mij iets...
Andere deelnemers zijn komieken, acteurs, tv-presentatoren enzovoort, die beroepen zijn van een heel ander allooi dan 'politicus'. De eerste groep hun job is bijna geheel te omschrijven als 'mensen amuseren', een tv quiz is daar ideaal voor. Een politicus daarentegen moet iets besturen: een gemeente, provincie, gewest of zelfs een heel land. In het geval van Bart de Wever is zijn job zelfs het samenstellen van dat bestuur, hij is de protagonist in heel het spel, samen met Elio Di Rupo. Als je job niet naar behoren af is (i.e. er is nog altijd geen regering na, hoelang?) ga je dan de leutige kerel uithangen in De Slimste Mens?
Het is niet dat ik zeg dat hij zich niet mag amuseren hé, dat is iets anders, hij mag naar de film gaan, zeker wel, maar ik vind het vreemd dat hij in deze huidige situatie zorgeloos kan meespelen in een populair tv-programma dat door bijna een miljoen mensen bekeken wordt en over alle tongen gaat de volgende morgen, terwijl het land nog steeds maar half is.
Was er vroeger geen ban van politici in populaire programma's? Ergens ben ik daar wel voor te vinden. Hoeveel mensen kennen niets van politiek, en hebben bij de laatste verkiezingen gestemd op Bart De Wever want 'da was dieje plezante van met de slimste mens...'
(blijkbaar stond er in de Humo deze week een procent opgeplakt van 3%)
Was het nu achteraf bekeken bewust of niet, het was zeker een slimme zet van hem om in de eerste plaats mee te doen, dat moet je hem nageven!