Onderwerp: Postbodes staken
Enkele post bekijken
  #1  
Oud 2nd December 2010, 12:46
Birgen Birgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Aug 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 38
Thumbs down Postbodes staken

De Leuvense postbodes leggen vrijdag het werk neer uit protest tegen het feit dat ze dit jaar een aantal verlofdagen niet kunnen opnemen. Het gaat om een spontane personeelsactie die erkend wordt door de vakbonden. De staking zal alleszins voelbaar zijn in enkele Leuvense deelgemeenten en mogelijk ook daarbuiten.

De oorzaak van de problemen is het personeelstekort, zegt vakbondssecretaris Marleen Vande Gaer (VSOA). 'Er zijn postbodes die, ondanks enkele beloftes van de directie, nog recht hebben op zeventien verlofdagen dit jaar. Die kunnen echter onmogelijk nog worden opgenomen omdat er te weinig personeel is. Een aantal postbodes werd om die reden zelfs uit verlof teruggeroepen om aan de slag te gaan. De directie geeft dit jaar toestemming om de verlofdagen over te dragen tot 31 maart volgend jaar, maar het is nog zeer de vraag of ze tegen dan kunnen worden opgenomen. Anders worden ze uitbetaald', aldus Vande Gaer.

De oorzaak van het personeelstekort is volgens Vande Gaer het feit dat vele nieuwkomers vrij snel terug af te haken omdat het werk veel te zwaar en te weinig betaald is. 'Volgens onze gegevens haakt 3 van de 4 mensen die bij Bpost beginnen al vrij snel af wegens de slechte arbeidsvoorwaarden. Het gaat dan niet alleen over de slechte verloning, maar ook om het feit dat er geen maaltijdcheques worden uitbetaald, er geen eindejaarstoelage is de eerste twee jaar en het niet kunnen opnemen van verlofdagen.'

Bron: De Standaard

Eigen mening: Ik ben het persoonlijk een beetje beu met de stakingen. Ik versta dat als er problemen als deze dat maatregelen en gesprekken maar direct staken vind ik een beetje overdreven. Het is altijd de gewone mens uit de straat die hier de dupe van is.
Met citaat antwoorden