Enkele post bekijken
Oud 1st December 2010, 20:21
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User

Dit is een gevoelige problematiek dat helaas elke winter weer opduikt.

Met deze zeer lage temperaturen is het onmogelijk om op straat te leven. Heel vaak wordt op het nieuws vermeld dat er iemand is gestorven door de kou. Een vreselijke dood moet dat zijn. Niemand verdient het om op zo'n manier te sterven. Ieder mens heeft recht op bescherming en warmte.

Er zijn inderdaad nog heel wat Belgen die dakloos zijn. Deze mensen hebben 'geluk' dat ze meestal nog wel papieren hebben en dat ze dus in opvangcentra binnenmogen, bijvoorbeeld in 'De Biekorf' in Antwerpen. Daklozen met papieren, vinden normaal gezien wel een slaapplaats.

In België zijn er enorm veel mensen zonder papieren en die mogen dus in de meeste officiële instellingen niet binnen. Het zou inderdaad beter zijn als er in België niet zo veel vluchtelingen zouden zijn, maar ze ZIJN er nu eenmaal.
Ik vind het een knap initiatief om deze mensen onderdak te geven in oude legerkazernes. Veel mensen hun reactie is niet zo positief, want ze vinden dat deze mensen dan verwend worden. Dit is niet het geval, want ze zitten maar gewoon in oude kazernes.

Vorig jaar heb ik een eindwerk over daklozen in Vlaanderen gemaakt. Door dit werk te maken en in contact te komen met veel daklozen, heb ik gezien hoe vreselijk het is om op straat te leven. Mijn vooroordelen waren snel verdwenen. Wij kunnen het ons slecht voorstellen hoe het is om op straat te leven, omdat wij allemaal een warme slaapplaats hebben. Bescherming is een basisbehoefte en iedereen heeft hier recht op.
Met citaat antwoorden