Onderwerp: Economie en emotie
Enkele post bekijken
Oud 6th July 2005, 18:31
geert geert is offline
geert

Keuze, de dood van alle andere opties...

Ik heb in mijn leven net zoals iedereen al enorm veel keuzes moeten maken. Nu waren dat meestal de grote keuzes, waar iedereen voor staat. Op een ander niveau worden we inderdaad ook steeds meer en meer bestookt met keuzes. Vaak gaat het hier om alledaagse en banale keuzes. Die keuzes waren vroeger een stuk beperkter. Volgens de tekst willen we liever vele keuzes. Wel moeten we rekening houden met het feit dat een keuze elke andere optie doodt. Dit wil zeggen, dat als we tussen 20 dingen moeten kiezen, en we kiezen één ding, dat we 19 andere aan ons zien voorbij gaan. Dit kan voor frustraties zorgen. Zeker in een maatschappij waarin we zoveel mogelijk willen proeven van zoveel mogelijke zaken. Als ik een nieuwe gsm wil kopen, moet ik op 100 verschillende gebieden gaan vergelijken, tussen evenveel telefoons. Op zich leuk zo veel keuze te hebben, maar van het moment ik één telefoon kies, laat ik er zo veel andere schieten die ik ook wel interessant vond..Uiteraard is dit een luxeprobleem, dat eigenlijk helemaal geen probleem mag zijn. Al is het duidelijk dat veel keuzes hebben leuk is, het kiezen en beslissen er niet makkelijker op wordt. Al kunnen we onze energie beter steken, in dingen die echt belangrijk zijn, in plaats van te dubben over welk vruchtensap met pulp we willen uit de 50 keuzes die we hebben....
Met citaat antwoorden