1st December 2010, 12:05
|
Registered User
|
|
|
|
Banken zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Ze worden rijk van de klant. Zoveel is duidelijk. Momenteel leven we in een materialistische maatschappij. Veel mensen hebben de gewoonte om te kijken naar de luxe van anderen en willen minstens evenveel of zelfs nog meer dan die andere.
Wanneer ik rondom mij kijk, dan merk ik dat de luxevilla's als paddestoelen uit de grond rijzen. Neen, het zijn dan geen ouderen die het geluk hadden dit neer te poten met hun spaargeld. Het zijn in negen van de tien gevallen (zeer) jonge gezinnen. Dikwijls laten ze tegelijkertijd nog de voor- en achtertuin aanleggen. Natuurlijk zullen er wel mensen zijn die er van jongsaf al warmpjes bij zitten, maar ik heb dan toch mijn bedenkingen bij diegenen die hiervoor een groot risico zijn moeten aangaan. Ik bedoel hiermee dat, wanneer je elke maand om en bij de 1300 euro moet neertellen (en sommigen zullen er hiermee nog niet komen), dan moet je er al zeer zeker van zijn dat je dit gedurende de ganse looptijd van de lening kan volhouden. Zonder zwartkijker te zijn, moet je er rekening mee houden dat er altijd iets kan gebeuren, waardoor je financieel zal moeten inleveren (bijvoorbeeld door werkloosheid, ziekte, ...). Bovendien zijn er nog bijkomende kosten, bovenop je maandelijkse aflossing. Een hypothecaire lening wordt gekoppeld aan een schuldsaldoverzekering. Onroerende voorheffing is ook een jaarlijkse last en last but not least moet je ook nog eens brandverzekering betalen. Laat ons stellen dat je de woning goed onderhoudt, dan kan je er toch niet tussenuit dat na verloop van tijd het een en het ander zal moeten vervangen worden.
Anderzijds is het goed wanneer je zorgt voor een eigen woning, zonder hierbij hoger te willen springen dan je stok lang is. Mijn ideale scenario op dit gebied is: eerst en vooral ervoor zorgen dat je een klein beginkapitaal hebt (wanneer je 100 % moet lenen is de lening ook duurder), daarna een woning kopen met een looptijd van maximum 25 jaar. In de veronderstelling dat je 25 ŕ 30 jaar bent wanneer je de lening aangaat, dan ben je hooguit 50 jaar wanneer alles afbetaald is. Dat betekent dat je op dat moment, financieel gezien, meer armslag hebt en dat je gerust nog wat geld opzij kan zetten voor later.
Het voordeel van een eigen woning is dat dit altijd een appeltje voor de dorst is. Wanneer je maandelijks huur betaalt aan je huisbaas, dan is dat geld elke maand, zonder meer, weg. Na 40 of 50 jaar heb je nog steeds geen steen die van jou is. Je bent zelfs geen baas in je eigen (huur)woning, want voor elk gaatje dat je in de muur wil boren heb je toestemming nodig van de eigenaar. Elk jaar gaat de huur door indexaanpassing de hoogte in.
De huurprijzen zijn tegenwoordig ook niet mis.
Dus, volgens mij is een eigen baksteen ideaal, zolang je er maar voor zorgt dat die baksteen niet op je maag begint te liggen.
|