30th November 2010, 21:16
|
Don't jugde me.
|
|
|
|
Zover ik weet kan je geen permamente hoorschade oplopen na eenmalige overbelasting. Je gehoor herstelt zich zelf normaal. (Je hebt natuurlijke mensen die minder kunnen herstellen dan andere.) Maar ik betwijfel zeer sterk dat het "slachtoffer" door eenmaal naar de cinema te gaan getroffen is door oorsuizen. Hoe lang zit je overbelast in een bioscoop? Twee uur maximum? Ons gehoor moet daar normaal van kunnen herstellen als ik het met goed herinner.
Ik vraag me dus eerder af of het "slachtoffer" al haar gehoor niet had over belast en dat de bioscoop de druppel is geweest die het oorsuizen heeft veroorzaakt.
Ik zie graag een filmpje in de bios, liever dan thuis net om wille van het geluid. Soms denk ik ook wel. Wow... Dat was hard. Maar dat is dan meestal in een zwaar actiemoment dat je niet ziet aankomen. (plotse bom die afgaat zonder waarschuwing in de film zodat je gehoor niet kan anticiperen)
Ik zou liever niet hebben dat er restrictie op komt. Als men het niveau gaat verlagen... Gaat men dan rekening houden met de uitschieters van het geluid? Waardoor de normale stukken sterk verlaagt moeten worden. (Waardoor het geluid misschien verlaagt wordt tot 75dB? Een normaal gesprek is al snel 60dB. Een grote zaal vullen met zo'n niveau dan wordt het wel heel moeilijk alles te verstaan dan.) Of gaat men de film aanpassen zodat het geluidsniveau constant beperkt is? Zodat er geen verschil is in roepen/praten en zware geluiden (bommen die afgaan)? ...